Manželství si církev cení tak vysoko, že je považuje za svátost a zároveň se s takovou úctou dívá na celibát, přijatý jako služba Bohu, z lásky ke Kristu a k církvi.Celibát zvolený jako jiná, dokonalejší forma lásky, je charisma. Je to mimořádné povolání dané samým Bohem. Toto charisma není dáno všem. Hodnota celibátu vyplývá tedy z motivace, na jejímž základě si ho člověk zvolil: pro království nebeské. Ježíš řekl k otázce celibátu jakožto zvláštního poslání toto: „Ne všichni pochopí to slovo; jen ti, kterým je to dáno. Někteří nežijí v manželství, protože jsou k tomu od narození nezpůsobilí; jiní nežijí v manželství, protože je nezpůsobilými učinili lidé; a někteří nežijí v manželství, protože se ho zřekli pro království nebeské. Kdo to může pochopit, pochop“(Matouš 19,11-12).
K životu v lásce je člověk povolán nejen v manželství, ale i v celibátu, tedy když člověk zůstane svobodný. Celibát můžeme charakterizovat jako formu lásky, kdy je vyloučen moment erotický a sexuální. Svátost manželství i panenství pro Boží království pocházejí od téhož Pána. On jim dává smysl a uděluje nezbytnou milost žít je ve shodě s jeho vůlí. Cenění panenství pro Boží království a křesťanský smysl manželství jsou neoddělitelné a navzájem si pomáhají. Téma je podrobněji vypracováno, včetně textů ke čtení z Písma k bohoslužbě slova a komentářů k nim i pro dnešní mši, podle projektu ČBK „Učící se církev“a k bližšímu zamyšlení uloženo v archivu na Signálech viz:https://matonick.signaly.cz/1501/manzelstvi-nebo-celibat-tema-75
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.