Témata k nedělní a sváteční liturgii

LITURGIE SE USKUTEČŇUJE VNÍMATELNÝMI A ÚČINNÝMI ZNAMENÍMI (VNĚJŠÍ STRÁNKA LITURGIE) - TÉMA 126 „UČÍCÍ SE CÍRKEV“ 32. NEDĚLE V MEZIDOBÍ 7.11.2021

6. 11. 2021 12:00

Pojem liturgie chápeme obvykle jako bohoslužbu, veřejné shromáždění se specifickým průběhem a obsahem  podle tradice a pravidel toho kterého náboženství či církve. Při křesťanské liturgii církev zvěstuje evangelium a slaví vykoupení. Jsou v ní zjevována věčně aktuální velikonoční tajemství Krista.Nejcharakterističtějším rysem liturgie je to, že v církvi zpřítomňuje působení Kristova kněžství zaměřené  k oslavě Boží a ke spáse člověka. Církev věnuje zvláštní péči tomu, aby věřící nebyli přítomni tomuto tajemství víry jako stranou stojící a němí diváci, ale aby mu pomoci obřadů a modliteb dobře rozuměli. Jejich uvědomělá, zbožná a aktivní účast na posvátném úkonu jim umožňuje vnímat Boží slovo, posilňovat se na hostině těla Páně a vzdávat Bohu díky. V tomto velkém díle, jež dokonale oslavuje Boha a posvěcuje člověka, Kristus vždycky k sobě přidružuje svou milovanou nevěstu církev. Ona prosí svého Pána a skrze něho vzdává poctu věčnému Otci. Právem se tedy liturgie chápe jako vykonávání kněžství Ježíše Krista. Protože oslavený Kristus není mezi námi viditelný, liturgie se děje skrze smysly vnímatelná znamení, skrze symboly. Nacházíme zde analogii s vtělením Božího Syna. Kristova viditelná lidská přirozenost se udržuje v církvi pomocí smysly vnímatelných znamení. Takto Kristus dále působí v dějinách a koná své kněžské poslání. Vnější znamení, která zprostředkovávají milost, tvoří vnější stránku liturgie. Ježíš Kristus je stále přítomen ve své církvi, především v liturgických úkonech. Bůh Syn přijal lidskou přirozenost, aby se stal „viditelným znamením“ Božího života (srv. Jan 14,9: „Kdo vidí mne, vidí Otce.“ )

Mše svatá je nejvznešenějším bohoslužebním úkonem, protože se při ní obětuje nebeskému Otci sám jednorozený Boží Syn. On je přítomen jak v osobě sloužícího kněze, tak zejména pod eucharistickými způsobami.  Zpřítomňuje sev poslouchaném přečteném Božím Slově: to mluví on, když se předčítá Písmo svaté. I tehdy je přítomen ve shromáždění svého lidu, když se církev modlí a zpívá, jak to slíbil: „Kde jsou dva nebo tři shromážděni ve jménu mém, tam jsem já uprostřed nich“ (Matouš 18,20) a reálně ho nacházíme v mešní oběti. Této přítomnosti odpovídá i uspořádání liturgického prostoru: sedes, oltář, svatostánek, ambon.Přítomnost Ježíše Krista v liturgii existuje ve spojitosti s Kristovou přítomností v církvi.

Ježíš Kristus je přítomen svou mocí též ve svátostech, takže když například někdo křtí, křtí sám Kristus. Svátosti  jakoúčinná znamení  jsou určeny k posvěcování člověka, k budování Kristova Těla a k Boží oslavě. Jako znamení však mají také význam vzdělávací. Víru nejen předpokládají, ale také ji slovy i věcmi živí, posilují a vyjadřují. Proto se nazývají svátosti víry. Udílejí milost, navíc však jejich obřadní úkon velmi dobře uzpůsobuje věřící, aby ji přijímali s užitkem, patřičně uctívali Boha a prokazovali křesťanskou lásku. Je proto velmi důležité, aby věřící snadno porozuměli svátostným znamením a snažili se často přijímat ty svátosti, které jsou ustanoveny  k posilování křesťanského života. Nositelem liturgie je Boží lid a každý má při ní svou úlohu k oslavě Boží a spáse člověka.  Liturgie je nejskvělejší místo, kde  Pán působí a kde je přítomen. Je „řádnou“ cestou k prožitku jeho přítomnosti. Právě zde se dovršuje základní zkušenost  s  jeho vykupitelským činem a jeho milostí. Stává se zjevením všech tajemství Ježíše Krista. 

Téma je podrobněji vypracováno, včetně KKC a YOUCAT, podle osnov projektu ČBK „Učící se církev- viz: https://matonick.signaly.cz/1511/liturgie-se-uskutecnuje-vnimatelnymi-a

Zobrazeno 222×

Komentáře

Napsat komentář »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Archiv

Autor blogu Grafická šablona Nuvio