Při četbě ke svátku posvěcení lateránské baziliky v Římě na první křesťanský chrám, se zamyslíme nad tématikou o symbolice chrámu zaznamenanou v Písmu. První čtení z knihy Ezechiel je tvořeno mohutným proroctvím o místě Božího pobytu uprostřed lidu Izraele, který se dosud převážně nacházel v babylonském zajetí. Vůdčím motivem je zde chrám a z něj vytékající pramen života. Popisovaný obraz symbolizuje proměňující sílu Božího působení a místo jeho přebývání.
Anděl mě zavedl ke vchodu do chrámu, a hle – pod chrámovým prahem prýštila voda směrem na východ – na východ totiž bylo chrámové průčelí – voda stékala pravou chrámovou stranou na jih od oltáře. Každý hemžící se živočich bude žít všude, kam se vlévá. A ryb bude velmi mnoho. Neboť kam se vlévají ony vody, tam se vody moře stávají zdravými a zůstane naživu všechno tam.Z prvního čtení (srv. Ez 47).
Ze žalmů: Proudy bystřin jsou k radosti Božímu městu,přesvatému stánku Nejvyššího. Bůh je v jeho středu, nepohne se,od časného jitra ho Bůh bude chránit. (Žalmy 46,5-6)
Ze druhého čteni ( 1 Korinťanům 3, 16-17 ): Bratři: Nevíte, že jste Božím chrámem a že ve vás bydlí Boží Duch? Kdo by ničil Boží chrám, toho zničí Bůh. Neboť Boží chrám je svatý, a ten chrám jste vy!
Když apoštol Pavel učí členy korintské církevní obce jak se stát pravými Božími služebníky, přirovnává zástupy křesťanů k Boží stavbě, spočívající na pevných základech, na Ježíši Kristu. Podle Pavla nejen každý křesťanský sbor, ale i každé tělo věřícího křesťana je chrámem, v němž přebývá Duch svatý. Připomeňme si tuto pravdu, až vstoupíme do kostela, kde nejen průběh bohoslužby, ale i samotný prostor chrámu a umístění jednotlivých liturgických míst ukazuje na přítomnost Krista.
Z evangelia(Jan 2,19-21):Ježíš jim odpověděl: „Zbořte tento chrám, a ve třech dnech jej zase postavím!“ Tu židé řekli: „Tento chrám se stavěl šestačtyřicet let – a ty že bys ho zase postavil ve třech dnech?“ On však to řekl o chrámu svého těla.
Příběh podle Janova evangelia o Ježíšovi, který dokázal rázně vyčistit chrámový prostor od nepravostí, svědčí o tom, že Ježíšovi učedníci si uvědomili, že motiv chrámu má v podání hlavy nově vznikající církve křesťanů více obrazů. Pochopili, že místo dosavadních nedokonalých symbolů přítomnosti Boží v jeruzalémském chrámě nastupuje idea založená na všeobecném obecenství s Bohem skrze Ježíše Krista.
Odkazy na texty čtení k bohoslužbě slova úterý 9.11.2021 .
1. čtení:Ezechiel 47,1-2.8-9.12
Žalmy 46 , 2-3.5-6.8-9, odpověď: Proudy bystřin jsou k radosti Božímu městu, přesvatému stánku Nejvyššího.
2. čtení: 1 Korinťanům 3,9c-11.16-17
Evangelium: Jan 2,13-22.
Ke všem čtením jsou komentáře a texty směrovány k nedělnímu tématu 127 „UČÍCÍ SE CÍRKEV“: viz.: https://matonick.signaly.cz/2111/kostel-shromazdiste-boziho-lidu-ucici-se-cirkev-tema-127-svatek-lateranske-baziliky-9-11-2021
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.