Témata k nedělní a sváteční liturgii

KŘEST JANŮV A JEŽÍŠŮV- TÉMA 133 „UČÍCÍ SE CÍRKEV“ - 3. NEDĚLE ADVENTNÍ - 12.12.2021

11. 12. 2021 11:00

Posvátné obřady a různé druhy  náboženských úkonů - ritů jsou odedávna spjaty s duchovní stránkou člověka, obvykle spojených s nutností  jeho tělesné očisty. Cílem obřadů směřujících k rituální čistotě je odstranit určitou nečistotu specifickým druhem činnosti.  Rituální nečistota není totožná  s „obyčejnou“ fyzickou nečistotou, nicméně už samotné tělní tekutiny byly zpravidla obecně považovány za rituálně nečisté. U Izraelců bylo nečisté vše, co bylo prohlášeno Zákonem za nečisté. Starý zákon  zaznamenává celou řadu různých  kultickýcha rituálních  nařízení  aobsahuje mnohá ustanovení o rituální čistotě, respektive  nečistotě, které se vztahují  k menstruaci, porodu, sexuálním vztahům, polucím, lidským slabostem, některým pokrmům zejména   z masa, krve, neobvyklým tělesným tekutinám, kožním chorobám, výkalům, smrti a zvířecí oběti.     V mnoha náboženských obřadech figurovala na předním místě voda (rituální koupele). Symbolikou vody bylo omývání-duchovní očištění, oživení a ničení. Ponoření a vynoření, jako smrt a povstání do života, přechod od všedního světského k posvátnému.

Jedním z těchto aktů, který provází lidstvo už několik tisíc let, je i křest. Mohli bychom ho obecně nazvat aktem, který uvádí  člověka do nové etapy života. Když jednotlivec veřejně vyznává svou víru a přijetím křtu toto stvrzuje, včleňuje se tím do společenství křesťanů s přijetím všech práv a vnitřní odpovědnosti, která z toho vyplývá. Jan Křtitel žil jako poustevník, vedl asketický život, kázal, nabádal k obrácení a křtil. Chápal své křtění jako předběžný či přípravný akt (srov. Mk 1,8). Křest Janův měl povahu předobrazu budoucí skutečnosti království Božího, pro něž všechen lid připravoval. Byl přesvědčen, že on zde působí jen jakoby předvoj pravého Mesiáše.

Křest Ježíšův v Duchu svatém je biblický pojem. Jan Křtitel poukazoval na Ježíše jako na toho, který vás bude křtít Duchem svatým a ohněm“ (Lk 3,16). V textu výslovně nacházíme poukaz na souvislost vody, ohně a Ducha svatého.  Sdělení doplněné ve Sk 1,5  prorockými slovy „... vy však budete pokřtěni Duchem svatým, až uplyne těchto několik dní“, je třeba vidět v události Letnic. Naplnění Duchem - tato náboženská zkušenost apoštolů, které byli svědky, je nabídkou pro každého, kdo se obrátí ke Kristu, přijme ho za Pána a vyzná ho jako Mesiáše, což také veřejně dosvědčí aktem křtu.Křest Duchem svatým podle Písma je událostí, kterou je třeba od těch dob klást do souvislosti se svátostným křtem vodou. Naplnění Duchem  pak chápeme jako výchozí pozici pro křesťanský život každého jednotlivého věřícího. Po seslání Ducha svatého se křest rychle stává samozřejmým a pro církev Kristovu příznačným vstupním ritem. Má zajisté obdobu v židovských i v pohanských očistných koupelích, přesto však má povahu zcela originální, protože je těsně spjat s jedinečnou skutečností života, smrti a vzkříšení Ježíše Krista. 

Téma bylo podrobněji vypracováno, včetně komentářů, podle osnov projektu ČBK „Učící se církev v roce 2015- viz: https://matonick.signaly.cz/1512/krest-januv-a-jezisuv-tema

Zobrazeno 318×

Komentáře

Napsat komentář »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Archiv

Autor blogu Grafická šablona Nuvio