Témata k nedělní a sváteční liturgii

IZAIÁŠ JAKO PROROK A JEHO BIBLICKÁ KNIHA - TÉMA 144 „UČÍCÍ SE CÍRKEV“ – 5. NEDĚLE V MEZIDOBÍ - 6.2.2022

5. 2. 2022 18:02

Izaiáš  (znamená „Bůh je spása“) patří k významnýmizraelským prorokům Starého zákona. Jako období jeho působení se uvádí roky 781 – 687 př. n. l. během vlády judského krále  Uziáše, Jotama, Achaza a Chizkijáše  v severním i jižním izraelském království. Jeho osobě se připisuje 1. část biblické knihy Izaiáš, tedy kapitoly Iz 1-39. Kniha Izaiáš patří spolu s knihou Žalmů k starozákonním spisům, které jsou nejčastěji citovány v Novém zákoně. Je také nejčastěji používanou starozákonní knihou v křesťanské liturgii. Zvláště v době adventní a postní se církev nechává inspirovat jejími slovy. 

Pocházel z chudých poměrů. Za ženu si vzal „prorokyni“– není jasné, zda je tak zvána pro svůj vlastní prorocký dar či jen proto, že je ženou proroka. Měl s ní dva syny. Žil v Jeruzalémě.  Povolání Izaiášovo Hospodinem  k prorocké službě zaznamenává  6. kapitola knihy Izaiáše  (viz dnešní 1. čtení).  V mládí jej zřejmě velmi zasáhla okupace Izraele asyrským vladařem. Této invazi se vzepřel judský král Achaz. To vedlo  k jeho porážce a odvlečení mnoha lidí do Asýrie. Krátce poté se asyrskýkrál rozhodl podřídit si izraelské království zcela.  Roku 722 př. n. l. se mu podařilo dobýt  Samaří. Judské království však  bylo pro své spojenectví  s Egyptem uchráněno.  Izaiášpři této příležitosti povzbuzoval lidk všeobecnému odporu proti Asyřanům. Nakonec  byla asyrská armáda poražena a výpady proti Judsku skončily. 

Byl  připraven k poslání, kterým ho Bůh pověřil. Spočívalo na jedné straně v obžalobě vedoucí vrstvy vlastního  národaz pýchy a na druhé straněv hlásání zaslíbení, že Jeruzalém zůstane ušetřen okupace Asyřanů, kteří právě  v té době obsadili severní část  Izraele. Díky svým myšlenkám nebyl příliš oblíbený u kněžstva a některých králů. Jeho prorokování má zvláštní charakter nekompromisní pevnosti.

Jeho duchovní život  je naplněn hlubokou úctou ke „Svatému Izraele“, jak často nazývá Hospodina, když o něm  hovoří. Izaiáš je vynikajícím básníkem, který dokáže spojovat konkrétnost s určitou vzletností.  Prorokujeo vykoupení a milosti. 

Je také prorokem, v jehož kázání se objevuje zvěst o Mesiáši, „který přijde“. Část Izaiášova díla byla nalezena  v Kumránu ve skalách nedaleko Mrtvého moře v rozsahu asi sedmimetrového svitku. 

Izaiášovo autorství celé knihy je sporné. Kniha bylazaznamenaná v různých dobách  v rozsahu až 200 let. Text se skládá ze tří částí: „První Izaiáš“ - nejstarší vrstva v kapitolách 1 - 39  pochází nejspíše od skutečného Izaiáše. V ní je popsán Izaiášův život a jeho prorocká činnost. Je sepsaná ve složité poetické hebrejštině, která obsahuje proroctví připisované Izaiášovi. Osu celého díla tvoří myšlenky odcizení. Prvek odcizení se projevuje v tom, že lidé více než na Boha dbají na to, aby měli dostatek majetku a veškerého možného přepychu. „Druhý Izaiáš“ obsahuje kapitoly 40 až 55 a vnikl asi o 200 let později v „babylónském zajetí“ za vlády Kýra II. Autorství tohoto díla je zahaleno tajemstvím. Navazuje přímo na první díl. Její proroctví se obracejí k lidu v babylonském vyhnanství.  Je zde líčena vidina osvobození od babylónské nadvlády. „Třetí Izaiáš“  se skládá z kapitol 56 až 66 a je velmi těsně spjat s druhým dílem, avšak dle některých znaků se usuzuje, že pochází z jiné, patrně poexilní  doby. Bere do úvahy situaci Židů po jejich návratu ze zajetí. 

Jako povolal proroka Izaiáše, stejně tak v průběhu dějin spásy Bůh nadále volá muže a ženy, aby jim svěřoval zvláštní poslání. Na každého shlédne pohledem své lásky a nikdo není v jeho očích bezvýznamný. Někdy můžeme mít dojem, že náš život je zbytečný a nesmyslný. Je však plně vykoupen Božím povoláním.  Vyzývá nás, abychom se i my připojili k jeho láskyplnému plánu s lidstvem i se stvořením. Obrací se i na tebe , tak jako se obrátil na Izaiáše, na Pannu Marii nebo na Petra a ptá se: „Koho pošlu?“ On, který je Bůh, ti projevuje důvěru a vyzývá tě, abys  byl jeho spolupracovníkem. Tehdy mu odpověz slovy proroka Izaiáše: „Hle, zde jsem, pošli mne!“ 

Téma bylo  též vypracováno v r. 2016, včetně liturgických textů a komentářů k nim, podle osnov šestiletého projektu ČBK „UČÍCÍ SE CÍRKEV“Viz:https://matonick.signaly.cz/1602/izaias-jako-prorok-a-jeho

Zobrazeno 360×

Komentáře

Napsat komentář »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Archiv

Autor blogu Grafická šablona Nuvio