Témata k nedělní a sváteční liturgii

JEŽÍŠ KRISTUS JE PRAVÝ BŮH (Z JEHO SEBEVĚDOMÍ) - TÉMA 157 „UČÍCÍ SE CÍRKEV“ – 4. NEDĚLE VELIKONOČNÍ - 8.5.2022

7. 5. 2022 9:00

Byl si Ježíš jako člověk za svého života vědom, že je Bůh,anebo jsou novozákonní texty, které o tomto Ježíšově sebevyjevení určitým způsobem vypovídají, spíše výrazem povelikonoční víry prvotní křesťanské komunity?  Jaké byly projevy lidského vědomí Ježíše  o jeho vlastní identitě? Pro předvelikonočního Ježíše je typický Ježíšův titul „Syn člověka“.  Vypovídá o tom, že Syn člověka pochází z nebes (srov. Dan 7,13–14), což by mohlo odkazovat na Ježíšův božský původ. Zároveň je to označení pro člověka jako takového (srov. Žl 8,5). V jednom druhu výpovědí o "Synu člověka" se jasně hovoří o budoucím oslavení Syna člověka. Ježíš tedy věděl, kam jeho veřejné působení směřuje a do čeho vyústí. Podobně  rozuměl  titulu "Syn Boží", který byl v Ježíšově době chápán jako titul královský, neboť jím byli ve starozákonní době označováni davidovští panovníci. Dalším projevem Ježíšova sebeuvědomění je jeho postoj vůči zákonu, který vykládal originálně podle svého ducha, nikoli pouze podle litery (srov. Mk 1,22). Sám tvrdil, že nepřišel zákon zrušit, nýbrž naplnit, což použije ve své horské řeči: "Slyšeli jste, že bylo řečeno otcům. /.../ Já však pravím vám…“(srov. Mt 5,17-45).

Ve výčtu projevů Ježíšova vědomí jeho synovské identity nelze opomenout výroky, kde říká "Já jsem", čímž zřetelně naráží na Boží jméno z Ex 3,14.Tento typ výroků se objevuje například v Markově evangeliu (srov. Mk 14,62) nebo v Janově evangeliu (srov. Jan 6,20). 

Z jeho učení vyplývá že: Bůh existuje jako jednota tří rozdílných osob: Otec, Syn a Duch svatý. Každá z těchto osob je rozdílná v Trojici, avšak identická v základu. Jinými slovy, každá z těchto osob je plně božská ve své přirozenosti. Otec však není ta stejná osoba jako Syn, který není stejná osoba jako Duch svatý, který zase není stejný jako Otec. Každá osoba je božská, přesto to nejsou tři bohové, ale Bůh jeden. 

Bůh je trojice osob sestávající z jedné podstaty a jednoho základu. „Já a Otec jsme jedno“(Jan 10,30) - (jedno božskou vůlí i podstatou). Otec sice vtělil Syna do člověka, avšak to neznamená, že Syn není roven Otci v podstatě a v jeho božském charakteru. Jako Syn je tedy roven Otci v jeho božství, ale je mu podřízený  ve svém lidství. Tvrdil někdy Ježíš, že je Bůh? V Bibli není žádný záznam o tom, že Ježíš by někdy doslovně řekl: „Já jsem Bůh.” To však neznamená, že tomu tak není  a že by to On sám nehlásal: 10,27-30: „Já a Otec jsme jedno." Na jiném místě podle Jana Ježíš praví:  Ježíš jim odpověděl: "Amen, amen, pravím vám, dříve než se Abraham narodil, já jsem"(Jan 8,58).Ježíš zde používá nadčasový výraz slovesa "být" a odkazuje tím své posluchače na starozákonní Boží jméno svého Otce :"Jsem, který jsem" (Ex 3,14).

Ježíš Kristus je pravý Bůh. Má i tyto božské vlastnosti a schopnosti: věčnost, všemohoucnost, moc odpouštět hříchy, právo soudit svět. Znamená to tedy:

  - že je věčný. "Amen, amen, pravím vám, dříve než se Abraham narodil, já jsem"(Jan 8,58);„… A hle, já jsem s vámi po všecky dny až do skonání tohoto věku."(Mt 28,20);

– že je všemohoucný. Ježíš přistoupil a řekl jim: „Je mi dána veškerá moc na nebi i na zemi“(Mt 28,18);

- že má moc odpouštět hříchy.„Je snadnější říci ‚odpouštějí se ti hříchy‘, nebo říci ‚vstaň a choď‘?“Abyste však věděli, že Syn člověka má moc na zemi odpouštět hříchy“ – tu řekne ochrnutému: „Vstaň, vezmi své lože a jdi domů!“ ( Mt 9,5-6);                                                  - že je soudcem světa Otec nikoho nesoudí, ale všechen soud dal do rukou Synovi“(Jan 5,22).

Zobrazeno 431×

Komentáře

Napsat komentář »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Archiv

Autor blogu Grafická šablona Nuvio