Někteří lidé přišli z Judska (do Antiochie) a poučovali bratry: „Nedáte-li se podle mojžíšského zvyku obřezat, nemůžete dojít spásy.“ Pavel a Barnabáš se však s nimi dostali do hádky a úporně se s nimi o to přeli. Bylo proto rozhodnuto, aby se kvůli této sporné otázce Pavel, Barnabáš a někteří z nich odebrali k apoštolům a starším do Jeruzaléma. Církevní obec je tedy vypravila na cestu. Šli přes Fénicii a Samařsko a obšírně vykládali o tom, jak se pohané obracejí, a tím působili všem bratřím velikou radost. Když přišli do Jeruzaléma, byli přijati od církevní obce, apoštolů a starších. Vypravovali jim, co všechno Bůh jejich prostřednictvím vykonal. Ale někteří z těch, kdo přešli k víře z farizejské strany, zasáhli a říkali: „Pohané musí přijmout obřízku a je třeba jim nařídit, aby zachovávali Mojžíšův Zákon.“ Sešli se tedy apoštolové a starší, aby tu věc uvážili. Z prvního čtení (Sk 15,1-6 ).
Otázka je-li nutné, aby člověk pro dosažení spásy, musel se dát obřezat, velmi zneklidňovala první učedníky. Pavel a Barnabáš jasně odpovídají , že to nutné není a obracejí se proto na církevní obec do Jeruzaléma, aby rozhodla. Otázka je tak vážná, že je k tomu svoláno oficiální shromáždění všeobecné církve – první „Jeruzalémský koncil“. Od vyřešení problému záviselo šíření Božího slova v pohanském prostředí.
Z evangelia (Jan 15,1-8 ): Ježíš řekl svým učedníkům: „Já jsem pravý vinný kmen a můj Otec je vinař. Každou ratolest na mně, která nenese ovoce, odřezává, a každou, která nese ovoce, čistí, aby nesla ovoce ještě více. Vy jste už čistí tím slovem, které jsem k vám mluvil. Zůstaňte ve mně, a já zůstanu ve vás. Jako ratolest nemůže nést ovoce sama od sebe, nezůstane-li na kmeni, tak ani vy, nezůstanete-li ve mně. Já jsem vinný kmen, vy jste ratolesti. Kdo zůstává ve mně a já v něm, ten nese mnoho ovoce, neboť beze mne nemůžete dělat nic. Kdo nezůstane ve mně, bude vyhozen ven jako ratolest; uschne, seberou ji, hodí do ohně - a hoří. Zůstanete-li ve mně a zůstanou-li ve vás moje slova, můžete prosit, oč chcete, a dostanete to. Tím bude oslaven můj Otec, že ponesete mnoho ovoce a osvědčíte se jako moji učedníci.“
Pomocí přirovnání své osoby k vinnému keři chce Ježíš vysvětlit, jak mimořádné životní spojení se v něm nabízí věřícím, co je jejich úkolem a co od nich očekává Bůh. Ježíš je posvátný kořen, z něhož proudí životodárná míza pro všechny ratolesti. Kdo s ním zůstává ve spojení, může přinášet Bohu Otci ovoce lásky a oslavit jeho jméno. Ježíšovo Boží slovo povede naše jednání a přetváří nás v Boží přátele, spolupracovníky na Božím plánu spásy.
Odkaz na kompletní liturgické texty z lekcionáře k bohoslužbě slova na středu18.5.2022. (Níže je uveden jejich základní přehled).
1. čtení: Skutky 15,1-6
Žalmy: 122,1-2.3-4a.4b-5, odpověď: Do domu Hospodinova půjdeme s radostí.
Evangelium: Jan 15,1-8
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.