Témata k nedělní a sváteční liturgii

OPUSTÍ MUŽ OTCE I MATKU A PŘIPOJÍ SE KE SVÉ ŽENĚ A TI DVA BUDOU JEDEN ČLOVĚK - Z BOHOSLUŽBY SLOVA – PÁTEK PO 19. NEDĚLI V MEZIDOBÍ 12.8.2022

Hospodin mě oslovil: „Synu člověka, připomeň Jeruzalému jeho hanebnosti. Řekneš: Tak praví Pán, Hospodin, Jeruzalému: Celý tvůj původ je z kananejské země: Když jsi přišla na svět, nikdo na tebe nepohlédl se slitováním, Když jsem šel kolem tebe, řekl jsem ti: `Žij ze své krve a vzrůstej!' Polním poupětem jsem tě učinil, vyrostla jsi, rozvinula ses, dospěla do svrchované krásy. Přísahal jsem ti a uzavřel s tebou smlouvu – praví Pán, Hospodin – a stala ses mou. Umyl jsem tě vodou a pomazal tě olejem. Dal jsem tě obléknout do pestrobarevného šatu, obul jsem tě do střevíců z delfíní kůže, ovinul jsem ti hlavu turbanem z kmentu, přioděl jsem tě hedvábným rouchem. Ozdobil jsem tě klenoty, náramky jsem navlékl na tvé ruce, náhrdelník na tvé hrdlo. Vložil jsem kroužky do tvého chřípí, náušnice do uší a nádhernou čelenku na hlavu. Stala ses překrásnou a schopnou kralování. Tvé jméno se rozneslo mezi národy pro tvou krásu, neboť bylas dokonalá ozdobou, kterou jsem tě obdařil – praví Pán, Hospodin. Ty ses však spoléhala na svou krásu, využívala jsi své slávy a oddávala ses každému, kdo šel kolem. Rozpomenu se však na svoji smlouvu, sjednanou s tebou za dnů tvého mládí, a uzavřu s tebou smlouvu věčnou, aby ses rozpomenula a zahanbila a nemohla již otevřít ústa pro hanbu, až ti odpustím všechno, co jsi udělala – praví Pán, Hospodin.“Z prvního čtení    (Ez 16).

Prorok při meditaci nad historií Jeruzaléma využívá symboliku manželství, kterou proroci používali relativně často, když chtěli vyjádřit tajemství vztahu mezi Bohem a Izraelem. Za krále Davida Hospodin vstoupil do zvláštního poměru k této lokalitě, z níž obrazně činí svou nevěstu.  Obdařuje Jeruzalém neslýchanou slávou Šalomounova království. Jeruzalém se ale nechává omámit svou nádherou, a tak poruší smlouvu lásky s Bohem.  Z Jeruzaléma se stává „nevěstka“, to znamená, že Jeruzalém popřával místa ve svém srdci cizím bohům. Tajuplná Hospodinova láska však narušena není. Bůh svou nevěrnou nevěstu doposud miluje. Připravuje její budoucí obrácení, díky němuž se navrátí ke svému Pánu. Připravuje uzavření  smlouvy nové a věčné. 

Z evangelia (Mt 19,3-12): K Ježíšovi přistoupili farizeové s úmyslem přivést ho do úzkých a zeptali se ho: „Může se člověk se ženou rozvést z jakéhokoli důvodu?“ On jim odpověděl: „Nečetli jste v Písmu, že Stvořitel na začátku učinil lidi jako muže a ženu a prohlásil: `Proto opustí muž otce i matku a připojí se ke své ženě a ti dva budou jeden člověk?' Už tedy nejsou dva, ale jeden. Co tedy Bůh spojil, člověk nerozlučuj!“ Řekli mu na to: „Proč tedy Mojžíš nařídil dát ženě rozlukový list a rozvést se s ní?“ Odpověděl jim: „Mojžíš vám dovolil rozvod se ženou pro tvrdost vašeho srdce, ale na začátku to tak nebylo. Říkám vám: Kdo se rozvede se svou ženou z jiného důvodu než pro smilstvo a ožení se s jinou, dopouští se cizoložství.“ Učedníci mu řekli: „Když je to mezi mužem a ženou takové, je lepší se neženit.“ Odpověděl jim: „Všichni to nechápou, jenom ti, kterým je to dáno. Jsou totiž lidé k manželství neschopní už od narození a jsou k manželství neschopní, které takovými udělali lidé, a jsou konečně takoví, kteří se manželství sami zřekli pro nebeské království. Kdo může pochopit, ať pochopí!“

Ježíš kritizuje upadlé zvyklosti tehdejší židovské společnosti v záležitosti manželské rozluky a odvolává se na původní záměr Stvořitele, který učinil muže a ženu tak, že jejich manželství musí zůstat nerozlučitelné. Bůh chce , aby manžel a manželka byli sjednoceni jako jedno tělo. To co spojil Bůh, nemá právo pak rozdělovat žádný člověk. Ježíš se rozhodně staví proti jakékoliv formě rozvodu. Manželství totiž není pouze smlouvou mezi dvěma lidmi, protože do procesu manželského sjednocení vstupuje také vůle Boha, která se projevuje v tom, že stvořil člověka ve dvou vzájemně se doplňujících pohlavích. A záměry Stvořitele s mužem a ženou a s jejich spojením v manželském svazku musí být respektovány. 

Odkaz  na  liturgické texty z lekcionáře  k bohoslužbě  slova  na pátek 12.8.2022 

1. čtení:  Ez 16,1-15.60.63

Mezizpěv: Iz 12, 2-3.4bcd.5-6, odpověď: Tvůj hněv se utišil, Hospodine, a dopřál jsi mi útěchu.

Evangelium:  Mt 19,3-12

Zobrazeno 517×

Komentáře

Napsat komentář »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Archiv

Autor blogu Grafická šablona Nuvio