Témata k nedělní a sváteční liturgii

OTÁZKY VE VÍŘE: JAN KŘTITEL V ROZPACÍCH - TÉMA 199 „UČÍCÍ SE CÍRKEV“ – 3.NEDĚLE ADVENTNÍ –11.12.2022

10. 12. 2022 18:00

V evangeliích nacházíme  historická  fakta o narození, životě a smrti Ježíše Krista a Jana Křtitele. Dozvídáme se, že vše se událo v přesně stanoveném časovém a prostorovém rámci. Pokud se týče Jana Křtitele apoštolové Marek, Matouš a Lukáš se ve značné míře shodují v popisu jeho misijní činnosti. O významné osobnosti židovského náboženského prostředí se ve svých spisech zmiňuje i soudobý židovský dějepisec Josef Flavius, i když jeho svědectví se v jednotlivostech liší od líčení evangelijní tradice. Jejich vzájemná odlišnost je způsobena rozdílností jejich zorného úhlu. Josef Flavius představuje Jana Křtitele z pohledu politického, zatímco evangelijní tradice v něm vidí ohlašovatele a předchůdce Mesiáše, jímž je Ježíš Kristus. Dnešní biblické téma je věnováno úvahám nad četbou  textu zejména z Matoušova evangelia, vybraného pro dnešní bohoslužbu slova.

Jan Křtitel kázal, hlásal nutnost pokání na odpuštění hříchů a křtil. Budil tím nevoli u zákoníků a farizejů, kteří  nebyli ochotni být poslušni jeho mesiášského volání. Krátce nato si navíc proti sobě popudil krále Heroda Antipa za kritiku jeho cizoložného poměru s manželkou svého nevlastního bratra Heroda Filipa  Herodiadou (Mk 6,18). Sám Herodes Antipas byl přitom ženat  s dcerou mocného krále Petry - Areta IV. Jan Křtitel byl na nátlak Herodiady a její dcery Salome zatčen, uvězněn (Mt 14,3) a nakonec  i popraven.  

Když byl ještě Jan Křtitel nedlouho před svou smrtí v roce 28 po  Kr. ve vězení v pevnosti Machairús, ležící na kopci nedaleko východního břehu Mrtvého moře, zmocnily se ho tam jisté pochybnosti o faktu, že Ježíš Kristus je Mesiáš (Mt 11,2n). Ježíš po zatčení Jana Křtitele  zakončil svůj pobyt na poušti,  navrátil se do Galileje (Jan 4,1 nn.), aby zde zahájil svou činnost. Jan očekával soudce, vládce a vykonavatele spravedlnosti (srov. Mt 3,12) a zatím se ve vězení dozvídá, že Ježíš se údajně v Galilei „baví“. Představy jednotlivých skupin Židů o Mesiáši se tehdy značně různily. Vzhledem k tomuto soudobému pozadí nabývá Janova otázka z dnešního Matoušova evangelia: „Jsi ten, který má přijít, nebo máme čekat jiného?“ (Mt 11,3) své opodstatnění. Jan hledá pravdu a Ježíš ví jak ho taktně ve víře povzbudit a vyvézt z pochybností. Jeho odpověď nevyžaduje komentář: „Jděte a zvěstujte Janovi, co slyšíte a vidíte: Slepí vidí, chromí chodí, malomocní jsou očišťováni, hluší slyší, mrtví vstávají, chudým se zvěstuje evangelium. A blaze tomu, kdo se nade mnou neuráží“  (Mt 11,4-6).

Jan Křtitel v Ježíše Krista věřil, přesto se ptal. Víra má vždycky podobu otázek. Bůh nechává všem volný prostor pro víru i pochybnosti, protože víra je ustavičná cesta, neskončené hledání. Víra, která se neptá, která nehledá, tak neroste.Přestává být vírou. Jan Křtitel se ptal, nechal se poučit a dospěl ke svatosti. Jeho život byl naplněný hledáním Boží vůle. „…každý, kdo prosí, dostává, a kdo hledá, nalézá, a kdo tluče, tomu bude otevřeno.“  (srov. Lk 11,10).  Nejasnosti ve víře je třeba odstraňovat poučením, hledáním  Krista ve věrném rozjímání Božího slova, v modlitbách a v životě z lásky. Když se po svém zmrtvýchvstání Ježíš zjevil svým učedníkům, řekl „nevěřícímu Tomášovi“ : „... Nepochybuj a věř“ (srov. Jan 20,27).

Matonick

Zobrazeno 164×

Komentáře

Napsat komentář »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Archiv

Autor blogu Grafická šablona Nuvio