Témata k nedělní a sváteční liturgii

BUĎTE VŠICHNI ZAJEDNO A AŤ NEJSOU MEZI VÁMI ROZTRŽKY - 3. NEDĚLE V MEZIDOBÍ 22.1.2023

V první době ponížil Hospodin zemi Zabulon a zemi Neftali, v poslední době však oslaví Mořskou cestu, kraj za Jordánem, Galileu pohanů. Lid, který chodil ve tmě, vidí veliké světlo, obyvatelům temné země vzchází světlo. Dáváš mnoho jásotu, zvětšuješ radost; veselí se před tebou, jako se jásá o žních, jako plesají ti, kdo se dělí o kořist. Neboť jho, které ho tížilo, hůl na jeho šíji a bodec jeho otrokáře jsi zlomil jako za midjanských dnů. Z prvního čtení  (Iz 8,23b - 9,3).

Text prvního čtení, vítající osvobození severních kmenů Izraele  z potupné okupace Asyřanů, nás připravuje na pochopení dnešního evangelia. Tehdejší události, které vešly do dějin, symbolizují zázračné zásahy Hospodina ve prospěch jeho lidu. Rozradostněný prorok Izaiáš je zde naplněn nadějí, že k Božímu království budou připoutána i tato původně pohanská území.  

Ze druhého čtení  (1 Kor 1,10-13.17):Napomínám vás, bratři, jménem našeho Pána Ježíše Krista: Buďte všichni zajedno a ať nejsou mezi vámi roztržky. Stejně usuzujte a stejně smýšlejte. Lidé z Chloina domu mi totiž o vás oznámili, moji bratři, že se mezi sebou hádáte. Mluvím o tom, že každý z vás říká něco jiného: "Já držím s Pavlem!", "já zase s Apollem!", "a já s Petrem!", "já s Kristem!" Je Kristus rozdělen? Copak byl za vás ukřižován Pavel? Nebo jste byli ve jménu Pavlově pokřtěni? Neposlal mě totiž Kristus křtít, ale kázat radostnou zvěst, a to ne nějakou slovní moudrostí, aby Kristův kříž nebyl zbaven působivosti.

Apoštol Pavel ve svých listech vyzývá často své spolubratry v křesťanských obcích k jednotě. Ve společenství věřících vznikaly totiž různé náboženské skupiny, ohrožující svými spory celistvost  církve. Pavel je si vědom toho, že je Kristem jako apoštol povolán, aby v zájmu jednoty bránil  církev proti všem sektářským úchylkám od jednolitého hlásání radostné zvěsti. 

Z evangelia (Mt 4,12-23 ): Když Ježíš uslyšel, že byl Jan Křtitel uvězněn, odebral se do Galileje. Opustil Nazaret, šel a usadil se v Kafarnau při moři v území Zabulonově a Neftalimově, aby se naplnilo, co bylo řečeno ústy proroka Izaiáše: `Země Zabulonova a země Neftalimova, u moře, za Jordánem, Galilea pohanská, lid, který žil v temnotě, uviděl veliké světlo; světlo vzešlo těm, kdo sídlili v krajině a ve stínu smrti.' Od té doby začal Ježíš hlásat: "Obraťte se, neboť se přiblížilo nebeské království." Když se ubíral podél Galilejského moře, uviděl dva bratry - Šimona, zvaného Petr, a jeho bratra Ondřeje, jak vrhají síť do moře; byli totiž rybáři. Řekl jim: "Pojďte za mnou, a udělám z vás rybáře lidí." Oni hned nechali sítě a následovali ho. A jak šel odtamtud dál, uviděl jiné dva bratry - Zebedeova syna Jakuba a jeho bratra Jana, jak na lodi se svým otcem Zebedeem spravují sítě. A povolal je. Oni hned nechali loď i otce a následovali ho. Ježíš pak chodil po celé Galileji, učil v jejich synagogách, hlásal evangelium o Božím království a uzdravoval mezi lidem každou nemoc a každou chorobu.

Matoušovo evangelium se zabývá významem Ježíšova návratu do míst, která zmiňuje prorok Izaiáš v prvním čtení. Ježíš Kristus je oním velkým světlem, které osvítilo zdejší pohanské obyvatelstvo a svými výzvami je přimělo, aby se obrátili k Bohu a následovali ho. Ježíš z nich neopomene vybírat a povolávat evangeliu oddané učedníky a budoucí apoštoly, aby se stali svědky jeho slov a zázraků a poklad víry dokázali předávat svým nástupcům.    

Odkaz  na  liturgické  texty  z lekcionáře  k  bohoslužbě  slova   na neděli 22.1.2023.

1. čtení: Iz 8,23b - 9,3

Žalmy:  Žl 27,1.4.13-14,  odpověď: Hospodin je mé světlo a má spása.

2. čtení: 1 Kor 1,10-13.17

Evangelium:  Mt 4,12-23

Na   dnešní slavnost navazuje projekt ČBK UČÍCÍ SE CÍRKEV   tématem 207:  „ CÍRKEV JE APOŠTOLSKÁ“– viz

 

 

Zobrazeno 161×

Komentáře

Napsat komentář »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Archiv

Autor blogu Grafická šablona Nuvio