Témata k nedělní a sváteční liturgii

KDO ZACHOVÁVÁ MÉ SLOVO, NEZAKUSÍ SMRT NAVĚKY - ČTVRTEK PO 5. NEDĚLI POSTNÍ 30.3.2023

Abrám padl na svou tvář a Bůh s ním takto mluvil: „Hle, já jsem to – to je má smlouva s tebou: Staneš se otcem mnohých národů. Nebudeš se už jmenovat Abrám, ale tvé jméno bude Abrahám, neboť tě činím otcem mnohých národů. Učiním tě nadmíru plodným, rozmnožím tě v národy a králové z tebe vzejdou. Uzavřu svou smlouvu s tebou a s tvým potomstvem po tobě v jejich pokoleních jako smlouvu věčnou. Budu Bohem tobě i tvému potomstvu po tobě. Dám tobě i tvému potomstvu po tobě zemi, v níž přebýváš jako host, celou zemi kananejskou, ve věčné vlastnictví a budu jim Bohem.“ Bůh ještě řekl Abrahámovi: „Ty pak zachovávej mou smlouvu, ty i tvé potomstvo po tobě od pokolení do pokolení.“ Z prvního čtení  (Gn 17,3-9 ).

Abrám je zde představen jako zdroj naděje a jistoty vyvoleného národa v tom, že Bůh pamatuje na svou smlouvu, kterou s ním uzavřel.  Bůh se v těžkých dobách pro život Izraele ujal iniciativy, zjevil sám sebe, dal Abrámovi nové jméno Abrahám a  potvrdil ho  v roli vedoucí osobnosti  svého díla spásy.

Z evangelia (Jan 8,51-59): Ježíš řekl židům: „Amen, amen, pravím vám: Kdo zachovává mé slovo, neuvidí smrt navěky!“ Židé mu řekli: „Teď už jsme si jisti, že jsi posedlý zlým duchem. Umřel Abrahám, stejně i proroci a ty tvrdíš: `Kdo zachovává mé slovo, nezakusí smrt navěky!'Jsi ty snad větší než náš otec Abrahám? On umřel, stejně i proroci umřeli. Co ze sebe děláš?“ Ježíš odpověděl: „Kdybych oslavoval sám sebe, moje slova by nic neznamenala. Je to můj Otec, který mě oslavuje, o kterém vy říkáte: `Je to náš Bůh!' Vy jste ho nepoznali, já však ho znám; a kdybych řekl, že ho neznám, byl bych lhář stejně jako vy. Ale znám ho a zachovávám jeho slovo. Váš otec Abrahám zajásal, že uvidí můj den. Uviděl ho a zaradoval se.“ Židé mu namítli: „Není ti ještě ani padesát let a viděl jsi Abraháma!“ Ježíš jim odpověděl: „Amen, amen, pravím vám: Dříve než byl Abrahám, já jsem.“ Tu popadli kameny, aby po něm hodili. Ježíš se však skryl a vyšel z chrámu.

Ježíšovi protivníci nevěří, že Ježíš přichází od Boha. Podle nich nemůže jako obyčejný smrtelník něco takového slibovat. Prý si svými slovy činí nepřiměřené nároky. On však je z Boha, on je to Slovo, stojící na počátku všeho (Jan 1,1-3 ). I dnešní Janovo evangelium nám chce pomoci uvěřit, že Ježíš nejenom pochází od Boha, ale že je Bůh. A my křesťané skutečně věříme, že Ježíš má pravdu, když si zde nárokuje svou božskou podstatu. Jako Mariin syn se narodil v Betlémě v čase; ale jako Bůh  existuje mimo čas, stejný na počátku , dnes a navěky.

Odkaz  na  liturgické  texty  z lekcionáře  k  bohoslužbě  slova   na čtvrtek 30.3.2023.

1. čtení: Gn 17,3-9

Žalmy: Žl 105,4-5.6-7.8-9,  odpověď: Hospodin pamatuje věčně na svoji smlouvu.

Evangelium:  Jan 8,51-59

Zobrazeno 128×

Komentáře

Napsat komentář »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Archiv

Autor blogu Grafická šablona Nuvio