Témata k nedělní a sváteční liturgii

MILUJ PÁNA, SVÉHO BOHA, CELÝM SVÝM SRDCEM, CELOU SVOU DUŠÍ, CELOU SVOU MYSLÍ A CELOU SVOU SILOU - PÁTEK PO 3. NEDĚLI POSTNÍ 17.3.2023

Čtení z knihy proroka Ozeáše. Toto praví Hospodin: „Vrať se, Izraeli, k Hospodinu, svému Bohu, neboť jsi padl pro svou nepravost. Vezměte s sebou slova modlitby, a obraťte se k Hospodinu; řekněte mu: Odpusť každou nepravost a laskavě přijmi, když ti budeme obětovat plod svých rtů. Asýrie nás nezachrání, na koně nevsedneme, nebudeme již říkat: `Bohové naši!' dílu svých rukou, poněvadž sirotek najde u tebe slitování. Zhojím jejich zradu, milovat je budu velkodušně, neboť můj hněv se od nich odvrátí. Rosou budu Izraeli, vykvete jak lilie a jak Libanon vyžene své kořeny. Rozprostřou se jeho ratolesti, jak oliva se bude skvít, jak Libanon bude vonět. Vrátí se a v mém stínu budou bydlet, obilí budou pěstovat, vyraší jak réva, budou mít věhlas jak libanonské víno. K čemu budou Efraimu modly? Vyslyším ho, shlédnu na něj, jsem zeleným cypřišem, ode mě je tvůj plod. Kdo je moudrý, kéž tomu porozumí, kdo má důvtip, ať to pozná! Přímé jsou Hospodinovy cesty, spravedliví po nich kráčejí, bezbožní však na nich padnou.“Z prvního čtení  (Oz 14,2-10).

Prorok Ozeáš v polovině 8. století př. n. l. působil v Izraelském království, kde kázal proti odpadu od víry a proti upadlé morálce národa. Čím více byla srdce Izraelců přitahována majetkem, zábavou a různými rozkošemi, tím více se vzdalovala Bohu a tím více se rozmáhal hřích. Lidé byli sobečtí, chamtiví, utlačovali slabé a chudé, rozbujela se prostituce, na každodenním pořádku byly krádeže, opilství, různé zvrácenosti, docházelo k násilí i k vraždám. To, co Boha nejvíce rmoutilo, byla modloslužba, spojená s mnoha ohavnostmi, která tvořila nedílnou součást života všech společenských vrstev. Bůh ústy proroka vyzývá národ Izraele, aby  se zřekl všeho zlého a obrátil se zpět k Bohu. Hrozí blížícím se soudem v podobě asyrského vpádu a zničení národa. Obrácení národa k Bohu by přitom vedlo k tomu, že i Bůh  se „obrátí“, odloží svůj hněv a odpustí mu všechny jeho nevěrnosti. Dobrodiní, která by Boží láska přinesla, líčí prorok nádhernými obrazy, které svou poetičností popisují krásy nového života.  Problém však spočíval v tom, že lidé na varovnou řeč proroků příliš nereagovali. Nemilovali opravdově Boha ani jeho slovo, modloslužba pro ně byla přitažlivější než uctívání Hospodina.

Z evangelia (Mk 12,28b-34 ): Jeden z učitelů Zákona přistoupil k Ježíšovi a zeptal se ho: „Které přikázání je první ze všech?“ Ježíš odpověděl: „První je toto: `Slyš, Izraeli! Hospodin, náš Bůh, je jediný Pán. Proto miluj Pána, svého Boha, celým svým srdcem, celou svou duší, celou svou myslí a celou svou silou.' Druhé je toto: `Miluj svého bližního jako sám sebe.' Žádné jiné přikázání není větší než tato.“ Učitel Zákona mu na to řekl: „Správně, Mistře, podle pravdy jsi řekl, že on je jediný a není jiného kromě něho a milovat ho celým srdcem, celým rozumem a celou silou a milovat bližního jako sám sebe je víc než všechny oběti a dary.“ Když Ježíš viděl, že učitel Zákona odpověděl rozumně, řekl mu: „Nejsi daleko od Božího království.“ A nikdo se už neodvážil dát mu nějakou otázku.

Ježíš učí, že náboženské obřady a dary nejsou tak důležité jako láska k Bohu a k bližním. A toto je ve dvanácté kapitole Markova evangelia vzácný, a proto velice důležitý okamžik, harmonie. Ježíš a zákoník se shodují v tom, co je to nejústřednější a nejdokonalejší v židovském učení: výzva k lásce k Bohu a k lásce k bližnímu. Velké přikázání!

Odkaz  na  liturgické  texty  z lekcionáře  k  bohoslužbě  slova   na  pátek 17.3.2023.

1. čtení: Oz 14,2-10

Žalmy: Žl 81,6c-8a.8bc-9.10-11ab.14+17,  odpověď: Já jsem Hospodin, tvůj Bůh, slyš můj hlas!

Evangelium:  Mk 12,28b-34

Zobrazeno 136×

Komentáře

Napsat komentář »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Archiv

Autor blogu Grafická šablona Nuvio