Čtení z páté knihy Mojžíšovy. Mojžíš řekl lidu: „Pamatuj na celou cestu, po níž tě vedl Hospodin, tvůj Bůh, čtyřicet let na poušti, aby tě pokořil, aby tě zkoušel, aby poznal, co je v tvém srdci, zda budeš zachovávat jeho příkazy, nebo ne. Pokořil tě, dal ti pocítit hlad a nasytil tě manou, kterou jsi neznal ani ty ani tvoji otcové, aby tě poučil, že člověk nežije pouze chlebem, ale že člověk může žít vším, co vychází z Hospodinových úst. Nezapomeň tedy na Hospodina, svého Boha, který tě vyvedl z egyptské země, z domu otroctví, který tě vedl po velké a strašné poušti, kde byli ohniví hadi a štíři, po pustině bez vody, který pro tebe vyvedl vodu z nejtvrdší skály, který tě sytil na poušti manou, kterou tvoji otcové neznali.“ Z prvního čtení (Dt 8,2-3.14b-16a).
Pozadí prvního čtení z páté knihy Mojžíšovy nás vede do úděsné, sluncem spálené pouště, do smrtícího prostředí kde vládne hlad a žízeň, v němž člověk vlastními silami nemůže přežít. Zjišťuje, že důvěru může klást pouze v Boha. Boží slovo, je proto hlavním prostředkem k nasycení. Bez něho by se na vyprahlé poušti mana, či Nebeský chléb jako Pokrm na cestu k životu neobjevila.
Ze druhého čtení (1Kor 10,16-17): Čtení z prvního listu svatého apoštola Pavla Korinťanům. Bratři! Kalich požehnání, který žehnáme - není to účast v Kristově krvi? Chléb, který lámeme - není to účast v Kristově těle? Protože je to jeden chléb, tvoříme jedno tělo, i když je nás mnoho, neboť všichni máme účast na jednom chlebu.
Na zkušenost jako v prvním čtení se odvolává apoštol Pavel ve verších listu Korinťanům. Používá jen jiných slov, převzatých z tradiční liturgie „Večeře Páně“. Podílení se a účast na eucharistickém chlebě prostřednictvím kalicha a chleba na oltáři, pomáhá nám vejít do hlubokého niterného vztahu s tělem a krví Kristovou. Sami se stáváme Kristovým tělem a spolu s ostatními vytváříme v církvi jedno tělo, tělo Kristovo.
Z evangelia (Jan 6,51-58 ): Slova svatého evangelia podle Jana. Ježíš řekl zástupům: „Já jsem ten chléb živý, který sestoupil z nebe. Kdo bude jíst tento chléb, bude žít navěky. A chléb, který já dám, je mé tělo, obětované za život světa.“ Židé se mezi sebou přeli a říkali: „Jak nám tento člověk může dát jíst svoje tělo?“ Ježíš jim řekl: „Amen, amen, pravím vám: Když nebudete jíst tělo Syna člověka a pít jeho krev, nebudete mít v sobě život. Kdo jí mé tělo a pije mou krev, má život věčný a já ho vzkřísím v poslední den. Vždyť mé tělo je skutečný pokrm a má krev je skutečný nápoj. Kdo jí mé tělo a pije mou krev, zůstává ve mně a já v něm. Jako mne poslal živý Otec a já žiji z Otce, tak i ten, kdo jí mne, bude žít ze mne. To je ten chléb, který sestoupil z nebe; ne takový, jaký jedli naši otcové, a umřeli. Kdo jí tento chléb, bude žít navěky.“
Také dnešní Janovo evangelium je třeba chápat ve světle dramatické situace lidu na poušti z prvního čtení. Evangelium doplňuje jednotu mezi Božím chlebem - manou, zachraňujícím lid Izraele od hladu a žízně, a chlebem v osobě Ježíše Krista. Jenom ten, kdo jeho slovo s vírou přijímá jako pokrm, usazuje v sobě samého Boha. Ježíš nám oznamuje, že přijímání jeho těla a krve v eucharistii při putování pouští života našeho, umožní i nám nasytit se v jeho štědré Boží náruči.
Odkaz na liturgické texty z lekcionáře k bohoslužbě slova na čtvrtek 8.6.2023.
1. čtení: Dt 8,2-3.14b-16a
Mezizpěv : Žl 147,12-13.14-15,19-20 , odpověď: Jeruzaléme, oslavuj Hospodina !
2. čtení: 1Kor 10,16-17
Evangelium: Jan 6,51-58
Téma 226 Učící se církve: https://matonick.signaly.cz/2306/jak-se-nazyva-tato-svatost-tema-226-ucici-se-cirkev-ke-slavnosti-tela-a-krve-pane-8-6-2023-ctvrtek
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.