Izrael miloval Josefa víc než všechny své syny, poněvadž se mu narodil ve stáří. Když jeho bratři viděli, že ho otec miluje víc než všechny své syny, nenáviděli ho a nechtěli s ním ani laskavě promluvit. Viděli ho z dálky, a dříve než k nim došel, lstivě se smluvili, že ho zabijí. Juda řekl svým bratřím: „Jaký užitek budeme mít z toho, že svého bratra zabijeme, i když zahladíme stopy po jeho krvi. Nuže, prodejme ho Izmaelitům, ať na něm není naše ruka, vždyť je to náš tělesný bratr.“ Bratři ho poslechli. Z prvního čtení (Genesis 37).
Josef (syn Jákoba-Izraele) je od Boha nadán nezvyklými dary. Patřil k Božím vyvoleným, kteří uměli interpretovat sny a byli obdařeni určitým prorockým nadáním.Nakonec jej bratři prodají za 20 stříbrných karavaně Izmaelitů, která putovala kolem. A s touto karavanou se Josef dostal jako otrok do Egypta. Josefův osud je určitým předobrazem Ježíšovým. I on je svým nebližším (Jidášem) zrazen za peníze, i jemu usilovali jeho vlastní o život. Ježíš je také milovaným Synem, i když v jiném smyslu než Josef. Josefa Bůh ani v jeho tíživé situaci neopustil a nakonec se stal po faraónovi nejdůležitějším mužem v říši. Ani Ježíše Otec neopustil, vzkřísil jej z mrtvých a povýšil k sobě jako Pána všeho.
Z evangelia:(Matouš 21): Ježíš řekl velekněžím a starším lidu: „Poslyšte podobenství: Byl jeden hospodář a ten vysázel vinici. Pronajal ji vinařům a vydal se na cesty. Když se přiblížilo vinobraní, poslal k vinařům své služebníky vyzvednout z ní výtěžek. Ale vinaři jeho služebníky popadli, jednoho zbili, druhého zabili, třetího ukamenovali. Naposled k nim poslal svého syna; myslel si: `Na mého syna budou mít ohled.' Když však vinaři uviděli syna, řekli si mezi sebou: `To je dědic. Pojďte, zabijme ho, a jeho dědictví bude naše!' A popadli ho, vyhnali ven z vinice a zabili. Až pak přijde pán té vinice, co asi s těmi vinaři udělá?“ Odpověděli mu: „Krutě ty zlosyny zahubí a svou vinici pronajme jiným vinařům, kteří mu budou ve svůj čas odvádět výtěžek.“ Ježíš jim řekl: Vám bude Boží království odňato a bude dáno národu, který ponese jeho ovoce.“ Když velekněží a farizeové uslyšeli tato jeho podobenství, poznali, že mluví o nich. Hleděli se ho zmocnit, ale měli strach z lidu, protože lidé ho považovali za proroka.
Vinaři – v Ježíšově podobenství jsou jím míněni izraelští předáci – dostali velikou výsadu. Hospodář – Bůh jim svěřil svou vlastní vinici, kterou si zamiloval. Nastal čas sklizně, ale vinaři mu nechtějí odevzdat plod své práce a chtějí se vinice zmocnit. Zle proto nakládají s proroky, které jim jako své služebníky posílá pán vinice . „Naposled“ k nim posílá svého vlastního Syna a dává jim tak poslední možnost vzájemně spolupracovat na poli spásy. V době sepsání tohoto evangelia se již naplno potvrdila pravdivost alegorického předobrazu Ježíšova proroctví. Židovští představení skutečně vyhnali Syna z vinice za hradby posvátného města – a zabili ho. .Jeruzalém byl pravdu vydán do rukou nepřátel. Nyní se v něm noví vinaři starají o novou vinici (církev) a odevzdávají Pánu hojnou úrodu – stále větší počet národů přijímá víru.
Odkaz na kompletní liturgické texty z lekcionáře k bohoslužbě slova na pátek 18.3.2022. (Níže je uveden jen jejich základní přehled).
1. čtení: Genesis 37,3-4.12-13a.17b-28
Žalmy: 105,16-17.18-19.20-21, odpověď: Pamatujte na divy, které učinil Hospodin.
Evangelium: Matouš 21,33-43.45-46
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.