Podle rozhodnutí Hospodinovy vůle, okamžikem zvěstování Panně Marii Božím poslem o jejím vyvolení k početí dítěte plného božství bylo zahájeno období, kdy začal Bůh podle svého příslibu uskutečňovat svůj záměr poslat sám sebe na svět ve svém Synu. Marii bylo vyloženo, že se tak může stát mocí Ducha svatého, aby posvětil její lůno ke schopnosti božského oplodnění a početí Syna Boha Otce. Člověk počatý v těle Marie Panny pak bude „Kristus“, to je pomazaný Duchem svatým (srov. Lk 1,35) a to již od počátku své lidské existence. Církev ve víře vyznává všechna tajemství spojená s Mariiným předurčením, panenstvím, početím a mateřstvím.
Když Bůh zamýšlel poslat na svět svého Syna, chtěl tak učinit se svobodným souhlasem ženy. K tomu si vyvolil židovskou dívku Marii z Nazareta, pannu zasnoubenou s Josefem z Davidova rodu (Lk 1,26-27). Mariino poslání bylo připravováno příslibem Božím po celý Starý zákon posláním svatých žen počínaje Evou, navzdory její neposlušnosti. Církev si uvědomila, že Maria, plná Boží milosti, musela být vykoupena z jakéhokoliv hříchu už od svého početí, což v 19. století také vyhlásila. Touto jedinečnou svatostí byla Maria ozdobena vzhledem k zásluhám svého Syna. Proto ji mnozí Otcové nazývají Matkou Boží “celou svatou“ vymodelovanou Duchem svatým jako „nové stvoření“.Marie ochotně naslouchala zvěstování spásné vůle Boha Otce, uvěřila mu, poslušně přijala jeho poselství a stala se matkou Ježíšovou. „Jsem služebnice Páně: ať se mi stane podle tvého slova“ (Lk 1,37-38). Ten, kterého počala z Ducha svatého a který se stal skutečně jejím synem, je věčným Synem Boha Otce, druhou osobou Nejsvětější Trojice. Její mateřství je Božské a církev vyznává, že Maria je skutečně Bohorodička. V jejím panenském početí viděli Otcové znamení, že Ježíš Kristus je Boží Syn, který přišel na svět v lidském těle. Církev prohlubuje víru v panenské mateřství Marie učením, že byla Pannou vždy a trvale. Její panenskou čistotu neporušilo, ale naopak posvětilo Kristovo narození, kterénebylo narušeno žádným dalším porodem. Ježíš je jediným Mariiným tělesným dítětem. Její duchovní mateřství se však vztahuje na všechny lidi. Bůh tím ustanovil Ježíše za prvního z mnoha našich bratří.
Téma bylo podrobněji vypracováno, včetně liturgických textů a komentářů k nim, podle osnov projektu ČBK „Učící se církev v roce 2015- viz: https://matonick.signaly.cz/1512/mariina-odpoved-viry-tema-132
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.