David byl vybrán mezi Izraelity. Což nezabil ve svém mládí obra a nesňal hanbu z lidu, když z praku vymrštil kámen, který zlomil Goliášovu zpupnost? On totiž vzýval Pána, Svrchovaného, a ten dal sílu jeho pravici, aby zabil zkušeného bojovníka a pozdvihl moc svého lidu. Proto ho oslavovali nad deset tisíc a chválili ho požehnáním Páně, když mu přinesli korunu slávy- Svátkům dodal lesku, dokonalou nádheru slavnostem, když slavili svaté jméno Páně. Svatyně od jitra zněla chválou. Pán mu odpustil hříchy a vyvýšil jeho moc navždy. Uzavřel s ním úmluvu o království, o slavném trůnu v Izraeli. Z prvního čtení ( Kniha Sirachovcova 47 ).
David je bohatě zastoupen v postbiblické židovské písemné a ústní tradici a je zmíněn také v Novém zákoně. První křesťané interpretovali život Ježíše ve světle odkazů na Mesiáše a Davida; Ježíš je popsán jako potomek Davidův v evangeliích Matouše a Lukáše. David je v Koránu diskutován jako hlavní prorok a figuruje také v islámské ústní a písemné tradici. Biblická postava Davida inspirovala po staletí mnoho interpretací v umění a literatuře.
Z evangelia:(Marek 6): Král Herodes uslyšel o Ježíšovi, neboť jeho jméno se stalo známým. Říkalo se, že Jan Křtitel vstal z mrtvých, a proto že v něm působí zázračné síly. Jiní říkali: „Je to Eliáš,“ jiní zase: „Je to prorok – jako jeden z proroků.“ Když to Herodes uslyšel, řekl: „Jan, kterého jsem dal stít, byl vzkříšen.“ Herodes totiž dal Jana zatknout, spoutat a zavřít do vězení kvůli Herodiadě, manželce svého bratra Filipa, protože si ji vzal za ženu. Jan říkal Herodovi: „Není dovoleno, abys měl za ženu manželku svého bratra!“ Herodias proto na něj zanevřela a nejraději by ho připravila o život, ale nemohla. Herodes totiž měl před Janem strach. Znal ho jako spravedlivého a svatého člověka a chránil ho.
Markovo evangelium je zaměřené na Ježíše. V dnešním příběhu o smrti Jana Křtitele předjímá evangelista blížící se Ježíšovu násilnou smrt. Jan Křtitel byl u krále Heroda oblíbený. Herodes mu rád naslouchal. Ale v cestě králi stáli lidé kolem něj a jeho vlastní nezřízené vášně. Příběh vypráví o otřásajících událostech posledních hodin života Jana Křtitele, popraveného kvůli Herodovu lehkovážnému slibu. Máme před sebou jeden z nejdramatičtějších příběhů světové literatury. Jan Křtitel je bezmocný a nevinný člověk, který hájí pravdu. Bude trpět a zemře díky slabému panovníkovi Herodovi. I Ježíš je velký prorok, nevinný a určený k tomu, aby trpěl a zemřel díky slabosti Piláta Pontského. Připomíná se nám, abychom neztráceli víru v Ježíše: i on zemře a bude pohřben, ale svým vzkříšením změní příběh lidstva.
Odkaz na kompletní liturgické texty z lekcionáře k bohoslužbě slova na pátek 4.2.2022. (Níže je uveden jen jejich základní přehled).
1. čtení: Sir 47,2-13
Žalmy: 18,31.47+50.51 ,odpověď: Sláva buď Bohu, mému spasiteli!
Evangelium: Marek 6,14-29
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.