Král Achab obeslal všechny syny Izraele a shromáždil proroky na hoře Karmelu. Eliáš pravil: "Hospodine, Bože Abrahámův, Izákův a Izraelův, ať se dnes ukáže, že ty jsi Bůh v Izraeli, že já jsem tvůj služebník, že jsem toto všechno učinil na tvé slovo. Vyslyš mě, Hospodine, vyslyš mě, ať tento lid pozná, že ty - Hospodin - jsi pravý Bůh, ty obrátíš jejich srdce!" Hospodinův oheň spadl z nebe a sežehl celopal, dříví, kameny i zem a vysušil vodu, která byla v příkopě. Všechen lid to viděl, padl na svou tvář a volal: "Hospodin je pravý Bůh, Hospodin je pravý Bůh!"Z prvního čtení (1 Král 18 ).
Když v Izraeli třetím rokem trvalo sucho, král Achab svolal proroky, aby pomocí obětí a modliteb u svých bohů vyprosili příchod dešťů. Dochází přitom ke střetu mezi dvěma naprosto odlišných způsobů modlitby a postoje k Bohu. Proroci pohanského boha Bála pokřikem, provokacemi, svými vlastními schopnostmi žádají svého boha a vynucují si jeho odpověď. Tak zjevují, jaký podvod je modla: člověk ji pokládá za něco, čím může disponovat, co svými vlastními silami může ovládat. Uctívání modly uzamyká člověka do výlučného a beznadějného kruhu hledání sebe sama – místo toho, aby otevřelo lidské srdce osvobozujícímu vztahu, umožňujícímu vyjít z těsného prostoru egoismu a otevřít se rozměru lásky Hospodina, který ve všech dobách miluje svůj lid. Eliášův postoj modlitby je zcela odlišný. Požádá lid, aby přistoupil, a vtahuje jej tak do svého počínání a do své prosby. Celá událost, jak k ní Eliáš vyzval, měla dovést zpět k Bohu jeho lid, jenž se mu předtím odcizil modloslužbou. Proto Eliáš chce, aby se teď Izrael s ním sjednotil, aby se stal hlavním účastníkem jeho modlitby i nadcházejícího dění. To se Eliášovi nakonec podařilo a zázrak se dostavil.
Z evangelia (Mt 5,17-19 ): Ježíš řekl svým učedníkům: "Nemyslete, že jsem přišel zrušit Zákon nebo Proroky. Nepřišel jsem je zrušit, ale naplnit. Amen, pravím vám: Dokud nepomine nebe a země, nepomine jediné písmenko ani jediná čárka ze Zákona, dokud se to všecko nestane. Kdyby tedy někdo zrušil jedno z těchto přikázání - a třebas i to nejmenší - a tak učil lidi, bude v nebeském království nejmenší. Kdo se však bude jimi řídit a jim učit, bude v nebeském království veliký."
Ježíš nepřišel zrušit, co již bylo zjeveno. Zákon a proroci ukazují Boží smýšlení. Boží Syn jim jen dodal božský rozměr a jeho učení přetrvá do konce věků.Ježíš vidí sám sebe jako naplnitele Zákona a proroků a přijímá nejlepší snahy svých předků pochopit a formulovat základní Boží příkaz – aby milovali Hospodina celým svým srdcem a duší, silou a myslí a svého bližního jako sebe sama. Přikázání lásky jde ke kořenům věcí a osvětluje každodenní život. Motivací k jeho dodržování je skutečnost, že Bůh nás miluje ohromující láskou a ve všech dobách o tom podává přesvědčivé důkazy.
Odkaz na liturgické texty z lekcionáře k bohoslužbě slova na středu 8.6.2022.
1. čtení: 1 Král 18,20-39
Žalmy: 16,1-2a.4.5+8.11, odpověď: Ochraň mě, Bože, neboť se utíkám k tobě.
Evangelium: Mt 5,17-19
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.