Témata k nedělní a sváteční liturgii

ZJEVENÍ BOHA JAKO TROJICE - TÉMA 163 „UČÍCÍ SE CÍRKEV“ – SLAVNOST NEJSVĚTĚJŠÍ TROJICE – NEDĚLE -12.6.2022

11. 6. 2022 8:00

Tajemství Nejsvětější Trojice je hlavní tajemství víry a křesťanského života. Je to tajemství Boha, jaký je sám o sobě. Ve jménu Otce i Syna i Ducha svatého (srov. téma 31)  jsme byli pokřtěni, k Němu se modlíme a vyznáváme svou víru. V dějinách spásy  se nám Bůh v Trojici zjevuje jako jediný a pravý Bůh. 

Mnohá náboženství vzývají Boha jako „Otce“. Židé nazývají Boha Otcem, protože je Stvořitelem světa, se svým „synem Izraelem“(srov. Ex 4,22) uzavřel smlouvu a dal mu Zákon. My věříme, že je zdrojem a vzorem lidského otcovství a mateřství. Naši víru o tom skutečnost  ovšem ještě přesahuje. Veškerou   pravdu, že Bůh je od věčnosti  „Otec“,nejen ve vztahu ke svému jednorozenému Synu, nám přímo zjevil až Ježíš. Apoštolové vyznávají Ježíše jako „Slovo“, které „bylo na počátku u Boha“, „Slovo“ jež „bylo Bůh“ (srov. Jan 1,1), jako „obraz neviditelného Boha“ (Kol 1,15). V jejich stopách pak kráčí církevní tradice. Prohlašuje Syna jako „soupodstatného“  s Otcem, jako toho „který se zrodil z Otce přede všemi věky: Bůh z Boha, Světlo ze světla, pravý Bůh z pravého Boha, nestvořený, jedné podstaty s Otcem“: Boha uctíváme jako Otce proto, že je Stvořitel a láskyplně se ujímá svého stvoření. Ježíš, Boží Syn, nás učí hledět na svého Otce jako na našeho Otce a oslovovat ho „Otče náš“.

Duch svatý , který působí už od stvoření světa a který kdysi „mluvil skrze proroky“, byl seslán na apoštoly, pobývá mezi učedníky, aby je naučil všemu a uvedl je do celé pravdy (Jan 16,13). Zjevuje plnost tajemství Nejsvětější Trojice. Církev uznává,že: Duch svatý,  který je třetí osobou Trojice, je Bůh, jeden a rovný Otci i Synu, téže podstaty“ a „S Otcem i Synem je zároveň uctíván a oslavován“. Duch svatý je třetí osobou Nejsvětější Trojice a má stejnou božskou velikost jako Otec a Syn. Objevíme-li v sobě Boží skutečnost, máme co dělat s působením Ducha svatého, Bůh nám „poslal do srdce Ducha svého Syna“ (Gal 4,6), aby zcela naplnil naše srdce. Křesťan nalézá v Duchu svatém hlubokou radost, vnitřní pokoj a svobodu. „Nedostali jste přece ducha otroctví, že byste museli zase znova žít ve strachu. Dostali jste však ducha těch, kdo byli přijati za vlastní, a proto můžeme volat: ‚Abba Otče!‘“(Řím 8,15). V Duchu svatém, kterého přijímáme ve křtu a biřmování,můžeme volat k Bohu „Otče“.

Člověk je stvořen k obrazu Boha – Trojice.Bůh řekl: „Učiňme člověka k našemu obrazu a podobě"(Gn 1,26). Použil zde množné číslo. Člověk nebyl stvořen jako obraz jedné osoby, ať už Otce, Syna či Ducha Svatého.  Stalo se tak  k obrazu Trojice osob, proto je řečeno „k našemu obrazu". 

Víra v jednoho Boha ve třech Osobách je jedním z nejzvláštnějších prvků křesťanství. Žádné jiné náboženství toto tajemství nepředkládá k věření. Existence Nejsvětější Trojice je dogmatem naší víry. Pouhým lidským rozumem bychom nedošli k této pravdě, zjevil nám ji Kristus.

Vypracoval Matonick,

Zobrazeno 330×

Komentáře

Napsat komentář »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Archiv

Autor blogu Grafická šablona Nuvio