Témata k nedělní a sváteční liturgii

KDO SE POVYŠUJE, BUDE PONÍŽEN, A KDO SE PONIŽUJE, BUDE POVÝŠEN

Anděl mě vedl k bráně směřující k východu, a hle od východu přicházela velebnost Izraelova Boha; její zvuk byl jako zvuk vodních spoust a od Boží velebnosti zářila země. Padl jsem na svou tvář. Hospodinova velebnost vešla do chrámu branou, která směřuje k východu. Tu mě zdvihla síla a uvedla mě do vnitřního nádvoří, a hle - chrám byl plný Hospodinovy velebnosti. Zatímco anděl stál vedle mě, slyšel jsem, jak ke mně mluví kdosi z chrámu. Řekl mi: „Synu člověka, zde je místo pro můj trůn, zde je místo, na němž budou spočívat chodidla mých nohou, zde budu navěky bydlet uprostřed synů Izraele.“Z prvního čtení    (Ez 43 ).

Dějiny Izraele, jak je představuje prorok Ezechiel, jsou historií nevěrnosti – ovšem s dobrým koncem. V dnešním čtení nám prorok sděluje obsah jednoho vidění. Hospodinova velebnost směřuje dovnitř chrámu. Význam tohoto vidění odhaluje Boží hlas: Bůh se vrátil, aby obnovil v chrámu svůj trůn. Obnovení Izraele je definitivní, Hospodin „bude navěky bydlet uprostřed synů Izraele“. Závěr tohoto příběhu však bude mít ještě jedno radostné překvapení, které Ezechiel neznal.Bůh už nebude přebývat v chrámu, ale v lidském těle, v Ježíši Kristu, Emanueli -Bohu s námi. On řekne novému Božímu lidu: „Hle, já jsem s vámi po všechny dny až do konce světa!“ (Mt 28.20).

Z evangelia (Mt 23,1-12 ): Ježíš mluvil k zástupům i ke svým učedníkům: „Na Mojžíšův stolec zasedli učitelé Zákona a farizeové. Dělejte a zachovávejte všechno, co vám řeknou, ale podle jejich skutků nejednejte, neboť mluví, ale nejednají. Svazují těžká a neúnosná břemena a vkládají je lidem na ramena, ale sami se jich nechtějí dotknout ani prstem. Všechny své skutky dělají jen proto, aby se ukázali před lidmi. Dávají si zhotovovat zvlášť široké modlitební řemínky a zvlášť velké střapce na šatech, mají rádi čestná místa na hostinách a přední sedadla v synagogách, mají rádi pozdravy na ulicích, a když jim lidé říkají `mistře'. Vy však si nedávejte říkat `mistr', jenom jeden je váš Mistr, a vy všichni jste bratři. A nikomu na zemi nedávejte jméno `otec', jenom jeden je váš Otec, a ten je v nebi. Ani si nedávejte říkat `učitel', jenom jeden je váš Učitel – Kristus. Kdo je mezi vámi největší, ať je vaším služebníkem. Kdo se povyšuje, bude ponížen, a kdo se ponižuje, bude povýšen.“

Matoušovo evangelium dnes obsahuje verše, kterými Ježíš zbavuje učitele Zákona a farizeje falešné masky. Tito lidé se zmocnili učitelské autority a vytvářejí zákony pro ostatní, sami je však nedodržují. Ježíš ukazuje na skutečnou pohnutku jejich vnějšího chování: „Všechny své skutky dělají jen proto, aby se ukázali před lidmi“.Starají se více o vnějšek než o nitro, o to, čím před Bohem opravdu jsou. Hlavním cílem je tedy lidská chvála jejich osoby. 

Odkaz  na  liturgické textyz lekcionáře  k bohoslužbě  slova  na sobotu 20.8.2022

1. čtení:  Ez 43,1-7a

Žalmy: Žl 85,9ab+10.11-12.13-14 , odpověď: Hospodinova velebnost bude sídlit v naší zemi.

Evangelium:  Mt 23,1-12

 

Zobrazeno 312×

Komentáře

Napsat komentář »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Archiv

Autor blogu Grafická šablona Nuvio