Témata k nedělní a sváteční liturgii

HLE, PANNA POČNE A PORODÍ SYNA A DAJÍ MU JMÉNO ‘BŮH S NÁMI’ - Z BOHOSLUŽBY SLOVA – SVÁTEK NAROZENÍ PANNY MARIE ČTVRTEK 8.9.2022

 

Toto praví Hospodin: „A ty, Betléme Efratský, maličký jsi mezi judskými rody, z tebe mi vyjde ten, který bude vládcem v Izraeli, jeho původ je od pradávna, od věčnosti. Proto je Hospodin opustí až do doby, kdy rodička porodí; potom se zbytek jeho bratrů vrátí k izraelským synům. Bude stát a pást v Hospodinově síle, ve velebnosti jména Hospodina, svého Boha, oni pak budou požívat míru, neboť jeho moc se rozšíří až do končin země. On sám pak bude pokojem.“Z prvního čtení    (Mich 5,1-4a).

Prorok Micheáš, z jehož knihy čteme k dnešnímu svátku Narození Panny Marie ,  žil v době, kdy Izraelci byli vystaveni ohrožení se strany mocných velmocí – Asyřanů a Babylóňanů. Události nezadržitelně směřovaly k pádu židovského království a ztrátě samostatnosti a svobody. A právě v takových dramatických časech vyslovuje prorok Micheáš proroctví o Betlému a o narození Krále. Ve své řeči však připomíná útrapy židovského lidu, kterými skutečně procházel. Židé jsou vydáni nepřátelům napospas, spoutáni a odvlečeni do babylonského zajetí. Ale dochází k obratu tíživé situace a Micheáš oznamuje, že nastala „chvíle, kdy rodička porodí“. Toto místo hovoří o matce nového Krále, který přijde ne svět. Vykladači Písma to bylo vztahováno právě na Marii. Ona byla vyvolena k tomu, aby se stala Matkou nového krále, přijala poslání být „matkou Pána“. Protože Marie má významné poslání v událostech spásy a náleží jí i naše úcta, nejde jen o ni samotnou. Jde především o Ježíše, jak to vyjadřuje ve svém proroctví prorok Micheáš. On hovoří o narození toho, „jehož původ je od pradávna, ode dnů věčných Ten, kdo je od věčnosti, kdo nemá svůj pravý původ jen v davidovském, jakkoli vznešeném královském rodu, ale v Bohu samotném, jako věčný Boží Syn. Ten je tím pravým dobrým Pastýřem, který povede svůj lid a který je zdrojem pravého pokoje. „On sám, bude pokoj“.

Z  evangelia (Mt 1,1): S narozením Ježíše Krista to bylo takto: Jeho matka Maria byla zasnoubena s Josefem. Ale dříve než spolu začali bydlet, ukázalo se, že počala z Ducha Svatého. Protože její muž Josef byl spravedlivý a nechtěl ji vydat pohaně, rozhodl se tajně se s ní rozejít. Když už to chtěl udělat, zjevil se mu ve snu anděl Páně a řekl: „Josefe, synu Davidův, neboj se k sobě vzít svou manželku Marii. Vždyť dítě, které počala, je z Ducha Svatého. Porodí syna a dáš mu jméno Ježíš; on totiž spasí svůj lid od hříchů.“ To všechno se stalo, aby se naplnilo, co řekl Pán ústy proroka: ‘Hle, panna počne a porodí syna a dají mu jméno Emanuel’, to znamená ‘Bůh s námi’.

V Ježíšově rodokmenu se nejedná o historicky přesnou genealogii, nýbrž jde o odkrývání životních a duchovních kořenů, z nichž se Kristus narodil. Proto se výpovědi evangelistů, zejména podrobně zaznamenané v knize  Matoušově, mohou lišit, poněvadž  každý z nich klade důraz jinam. Dnes čteme z Matoušova evangelia, kde v Ježíšově narození hrají důležitou roli Mariino tajemné těhotenství a Josefovo obtížné rozhodování. Anděl mu však ve snu sdělí, co má dělat. Josef uslyší slova o dítěti, kterému má dát jméno Ježíš a které spasí svůj lid od hříchů. To dítě bude Emmanuel – Bůh s námi – kterého předpovídali proroci. Josef si má vzít Marii za manželku. A proroctví se naplní.

Odkaz  na    liturgické  texty  z lekcionáře  k  bohoslužbě slova na čtvrtek 8.9.2022.

1. čtení: Mich 5,1-4a;    nebo: Řím 8,28-30

Žalmy: Žl 13 , 6ab.6cd,   odpověď: Radostí jásám v Pánu.

Evangelium: Mt 1,1-16.18-23

Zobrazeno 289×

Komentáře

Napsat komentář »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Archiv

Autor blogu Grafická šablona Nuvio