Témata k nedělní a sváteční liturgii

JERUZALÉM, POCHÁZEJÍCÍ SHORA, JE SVOBODNÝ – A TO JE NAŠE MATKA - Z BOHOSLUŽBY SLOVA – PONDĚLÍ PO 28. NEDĚLI V MEZIDOBÍ 10.10.2022

10. 10. 2022 18:19

Bratři! Stojí v Písmu: `Abrahám měl dva syny; jednoho z otrokyně, druhého z manželky svobodné.' Syn z otrokyně se narodil způsobem přirozeným, syn z manželky svobodné však na základě zaslíbení. To v sobě tají ještě něco jiného: Ty dvě ženy představují dvě úmluvy; první z hory Sinaje – ta rodí k otroctví: to je Hagar. Jeruzalém, pocházející shora, je však svobodný – a to je naše matka. Je totiž psáno: `Raduj se neplodná, kterás nerodila, v jásot propukni ty, kterás nepoznala porodní bolesti. Neboť mnoho dětí bude mít žena opuštěná, více než ta, která má muže.' Proto, bratři, nejsme dětmi otrokyně, ale manželky svobodné. To je ta svoboda, ke které nás osvobodil Kristus. Buďte v tom tedy pevní a nenechte se zase zapřáhnout do toho otrockého chomoutu.Z prvního čtení  (Gal 4,22-24.26-27.31-5,1).

Ze symbolického obrazu dvou žen, které porodí syny Abrahámovi, vychází protikladné pojetí cesty Zákona a cesty víry. Hagar je otrokyně a svého syna porodila v otroctví těla. Smlouva ze Sinaje, kterou zobrazuje Hagar, představuje jho otroctví. Sára jako svobodná paní porodí Izáka, syna zaslíbení. Tím, že jsme se v Kristu stali syny Božími, byli jsme osvobozeni, protože v Kristu došlo k naplnění příslibu. Symbolika vykresluje na pozadí obrazu těchto dvou žen dvě hory, které jsou také symbolické. Za otroctvím se tyčí Sinaj, hora, na níž obdržel Mojžíš desky s desaterem Božích přikázání. Za Sárou září hora Sión, město Jeruzalém, aby znovu přivedlo k Bohu syny nové smlouvy.

Z  evangelia (Lk 11,29-32 ): Když se u Ježíše shromažďovaly zástupy, začal mluvit: „Toto pokolení je pokolení zlé. Hledá znamení, ale jiné znamení mu dáno nebude než znamení Jonášovo. Jako Jonáš byl znamením pro Ninivany, tak bude i Syn člověka znamením pro toto pokolení. Královna jihu povstane na soudu proti mužům tohoto pokolení a odsoudí je, protože přišla až z daleké země, aby slyšela Šalomounovu moudrost, a zde je přece někdo víc než Šalomoun. Ninivští mužové povstanou na soudu proti tomuto pokolení a odsoudí ho, protože se na základě Jonášova kázání obrátili, a zde je přece někdo víc než Jonáš.“

Jaká jsou znamení, abychom uvěřili? Co spolehlivéhodavu lidí nabízí Ježíš? Tón Ježíšovy řeči je drsný. Mluví o soudu a odsouzení. A přece za příběhem Jonáše , který si Ježíš bere za symbol své smrti a svého vzkříšení, je skryta celá váha záchranného Božího milosrdenství. Ninivským bylo nabídnuto za  pokorné obrácení, královně z Jihu za její ušlechtilé hledání moudrosti. Soud a odsouzení jsou určeny těm, kteří neumí přijmout tvrdou řeč o kříži a neodvažují se doufat ve vzkříšení. 

Odkaz  na  liturgické  texty z lekcionáře  k bohoslužbě  slova na pondělí 10.10.2022.

1. čtení: Gal 4,22-24.26-27.31-5,1

Žalmy: Žl 113,1-2.3-4.5a+6-7,  odpověď: Buď velebeno Hospodinovo jméno nyní i navěky!

Evangelium: Lk 11,29-32

Zobrazeno 170×

Komentáře

Napsat komentář »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Archiv

Autor blogu Grafická šablona Nuvio