Anděl mě zavedl ke vchodu do chrámu, a hle – pod chrámovým prahem prýštila voda směrem na východ – na východ totiž bylo chrámové průčelí – voda stékala pravou chrámovou stranou na jih od oltáře. Pak mě vyvedl severní branou a venku mě vedl až k vnější bráně směřující na východ, a hle – voda vytékala z jižní strany. Řekl mi: „Tato voda, která vytéká do východní krajiny, stéká do pouště a končí v moři ve slaných vodách a jeho voda je tím uzdravena. Kamkoli se řeka dostane, oživnou všichni živočichové, kteří se v ní hemží; velmi mnoho ryb bude tam, kam se dostane tato voda, a vše se uzdraví. Nad řekou pak, na jejím břehu z obou stran vzroste všeliké ovocné stromoví; neopadne jeho listí, nepřestane jeho ovoce; každý měsíc ponese čerstvé plody, neboť jeho voda bude vytékat ze svatyně: jeho ovoce bude pokrmem, lékem jeho listí.“
Z 1. čtení (Ez 47,1-2.8-9.12).
V den svátku posvěcení lateránské baziliky v Římě na první křesťanský chrám, se zamyslíme nad smyslem budování viditelných staveb, určených k bohoslužbám. Čtení z knihy Ezechiel je tvořeno proroctvím o místě Božího pobytu uprostřed lidu Izraele, který se dosud nacházel v babylonském zajetí. Vůdčím obrazem je zde přitom chrám a z něj vytékající pramen života. Symbolizuje proměňující sílu Božího působení a místo jeho přebývání.
Z 2.čtení (1 Kor 3,9c-11.16-17): Bratři! Vy jste Boží stavba. Podle Boží milosti, která mi byla dána, položil jsem jako zkušený stavitel základy, dále na tom staví už jiný. Každý však ať se dívá, jak na tom dále staví. Neboť nikdo nemůže položit jiný základ nežli ten, který je už položen – a tím je Ježíš Kristus. Nevíte, že jste Božím chrámem a že ve vás bydlí Boží Duch? Kdo by ničil Boží chrám, toho zničí Bůh. Neboť Boží chrám je svatý, a ten chrám jste vy!
Každý z nás se může stát Božím chrámem, pokud přijme Ducha svatého do svého nitra k trvalému pobytu.
Z evangelia (Jan 2,13-22): Byly blízko židovské velikonoce a Ježíš se odebral vzhůru do Jeruzaléma. V chrámě zastihl prodavače býčků, ovcí a holubů i směnárníky, jak tam sedí. Tu si udělal z provazů důtky a vyhnal všechny z chrámu i s ovcemi a býčky, směnárníkům rozházel peníze a stoly jim zpřevracel a prodavačům holubů řekl: „Jděte s tím odtud! Nedělejte z domu mého Otce tržnici!“ Jeho učedníci si vzpomněli, že je psáno: ‘Horlivost pro tvůj dům mě stravuje.’ Židé mu však namítli: „Jakým znamením nám dokážeš, že tohle smíš dělat?“ Ježíš jim odpověděl: „Zbořte tento chrám, a ve třech dnech jej zase postavím!“ Tu židé řekli: „Tento chrám se stavěl šestačtyřicet let – a ty že bys ho zase postavil ve třech dnech?“ On však to řekl o chrámu svého těla. Teprve až byl vzkříšen z mrtvých, uvědomili si jeho učedníci, co tím chtěl říci, a uvěřili Písmu i slovu, které Ježíš řekl.
Podle Janova evangelia Ježíš dokázal rázně vyčistit chrámový prostor od nepravostí. Ježíšovi učedníci pochopili smysl jeho činu a doprovázejících slov až po jeho vzkříšení. Uvědomili si, že motiv chrámu nabývá v nově vznikající církvi křesťanů nových významů. Pochopili, že místo dosavadních nedokonalých symbolů přítomnosti Boží v chrámě Jeruzaléma nastupuje všeobecné společenství s Bohem skrze Krista. Je to Ježíš Kristus, který je v nově budovaných chrámech stále viditelně přítomen v liturgických úkonech církve.
Odkaz na liturgické texty z lekcionáře k bohoslužbě slova na středu 9.11.2022.
1. čtení: Ez 47,1-2.8-9.12
Žalmy: Žl 46 , 2-3.5-6.8-9 , odpověď: Proudy bystřin jsou k radosti Božímu městu, přesvatému stánku Nejvyššího.
(Nebo 2. čtení: 1 Kor 3,9c-11.16-17)
Evangelium: Jan 2,13-22
Na slovo bohoslužby k SVÁTKU POSVĚCENÍ LATERÁNSKÉ BAZILIKY přímo navazuje projekt ČBK UČÍCÍ SE CÍRKEV tématem 193: „JEVIŠTĚ EUCHARISTICKÉ SLAVNOSTI“ – viz
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.