Juda, kníže Izraele, uspořádal sbírku dva tisíce drachem stříbra, kterou poslal do Jeruzaléma, aby byla podána oběť za hřích. To bylo jistě dobré a šlechetné jednání, když tak smýšlel o vzkříšení. Kdyby totiž nevěřil, že padlí vstanou z mrtvých, bylo by zbytečné a směšné modlit se za mrtvé. Nadto myslil na nádhernou odměnu, která je uchována těm, kdo zesnuli ve zbožnosti. Svatá a zbožná je to myšlenka! Proto dal vykonat smírnou oběť za mrtvé, aby byli zbaveni hříchu. Z 1.čtení (2 Mak 12,43-46 ).
Čtení z knihy Makabejské hovoří o prospěšnosti modlit se za zemřelé. Církev již od prvních dob uctívala památku zemřelých, modlila se za jejich duše, různými způsoby jim pomáhala, přimlouvala se a přinášela za ně eucharistickou oběť, aby byli, jak učí církev, při konečném očišťování v očistci zbaveni trestů za hříchy.
Ze 2.čtení (1 Sol 4,13-14.17b18):Nechceme vás, bratři, nechat v nevědomosti o těch, kteří už zemřeli. Nesmíte pro ně truchlit tak jako ostatní, kdo nemají naději. Poněvadž věříme, že Ježíš umřel i vstal z mrtvých, věříme také, že s Ježíšem přivede Bůh k životu i ty, kdo zesnuli ve spojení s ním. A pak už budeme s Pánem navždycky. Těšte se proto navzájem těmito slovy.
Kázání apoštola Pavla Soluňanům obsahuje jednu velkou aktualitu. Bratři ve víře se nemusí obávat smrti. Křesťan se liší od ostatních svou nadějí, protože člověk víry je schopen doufat ve věčné spojení s Kristem v jeho láskyplném objetí, které jim Ježíš zajistil svou smrtí a zmrtvýchvstáním. Pro věřícího v Krista život nekončí zde na zemi, nebo v očistci, nýbrž ho čeká slavná budoucnost ve společenství svatých v nebi.
Z evangelia (Jan 5, 24-29 ): Ježíš řekl Židům: „Amen, amen, pravím vám: Kdo slyší mé slovo a věří tomu, který mě poslal, má věčný život a nepodléhá soudu, ale přešel už ze smrti do života. Amen, amen, pravím vám: Přichází hodina - ano, už je tady - kdy mrtví uslyší hlas Božího Syna a ti, kdo uslyší, budou žít. Jako totiž Otec má život sám v sobě, tak dal i Synovi, aby měl život sám v sobě, a obdařil ho mocí konat soud, protože je Syn člověka. Nedivte se tomu, neboť přichází hodina, kdy všichni v hrobech uslyší jeho hlas a vyjdou: ti, kdo konali dobro, budou vzkříšeni k životu, kdo páchali zlo, budou vzkříšeni k odsouzení.“
Janovo evangelium nám přináší ústy samotného Ježíše radostnou zprávu plnou naděje. I ti, kteří umírají, ba i ti, kteří již zemřeli a jsou v Boží milosti a přátelství a jsou po smrti podrobeni očišťování, aby dosáhli nebeské svatosti, která je nutná pro vstup do Boží radosti, mohou si být jisti věčnou spásou.
Odkaz na liturgické texty z lekcionáře k bohoslužbě slova na středu 2.11.2022.
1. čtení: 2 Mak 12,43-46
Žalmy: 103,8+10.13-14.15-16.17-18, odpověď: Spravedlivým přichází spása od Hospodina.
2. čtení 1 Sol 4,13-14.17b18
Evangelium: Jan 5, 24-29
Na slovo bohoslužby přímo navazuje projekt ČBK UČÍCÍ SE CÍRKEV tématem 191: „SPOLEČENSTVÍ MEZI PUTUJÍCÍ CÍRKVÍ A DUŠEMI V OČISTCI “ – viz
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.