Hospodin mě o tom poučil, a já jsem to poznal; tehdy jsem viděl jejich zlé skutky. Byl jsem jako krotký beránek, kterého vedou na porážku. Ani potuchy jsem neměl, že mi strojí úklady: „Zničme strom i s jeho mízou, vytněme ho ze země živých, ať není památky po jeho jméně!“Hospodine zástupů, spravedlivý soudce, který zkoumáš srdce i ledví, kéž vidím tvoji pomstu nad nimi, neboť tobě svěřuji svou při. Z prvního čtení (Jer 11,18-20).
Jeremiáš přemýšlí o hrozícím nebezpečí a přirovnává se k beránkovi vedenému k zabití. Tento obraz nacházející se i jinde v Písmu (Izaiáš 53,7) je v budoucnu často aplikován na popis trpícího Mesiáše, který vykupuje hříchy světa (Jan 1,29; 1 Petr 1,19; ). Jeremiáš prožívá své utrpení jako starozákonní člověk a podle zákona odvety prosí Boha o odplatu. Je předobrazem nevinného Ježíše, toho však s prosbou, aby Otec jeho odpůrcům a katům odpustil.
Z evangelia:(Jan 7 ): Když někteří ze zástupu slyšeli Ježíšova slova, říkali: „To je skutečně ten Prorok!“ Druzí zase: „To je Mesiáš!“ Ale jiní namítali: „Copak přijde Mesiáš z Galileje? Neříká Písmo, že Mesiáš vzejde z potomstva Davidova a z vesnice Betléma, odkud David pocházel?“ Proto kvůli němu došlo v zástupu k roztržce. Někteří z nich ho chtěli zatknout.
Lidé se shromáždili kolem člověka, o němž všichni hovoří, a zkoumají, zda to není Mesiáš. Představení lidu a farizeové uvádějí protiargumenty. Ježíš pochází z Galileje a podle Písma se má Mesiáš narodit v Betlémě. A vyjadřují se opovržlivě.
Odkaz na kompletní liturgické texty z lekcionáře k bohoslužbě slova na sobotu 2.4.2022. (Níže je uveden jejich základní přehled).
1. čtení: Jeremiáš 11,18-20
Žalmy: 7,2-3.9bc-10.11-12, odpověď: Hospodine, můj Bože, k tobě se utíkám.
Evangelium: Jan 7,40-53
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.