Štěpán, plný Ducha Svatého, pohleděl k nebi a spatřil Boží slávu a Ježíše, jak stojí po Boží pravici. A zvolal: „Vidím nebesa otevřená a Syna člověka, jak stojí po Boží pravici!“ Oni se však dali do velkého křiku, zacpávali si uši a všichni se na něho zuřivě vrhli. Pak ho vyhnali ven za město a začali ho kamenovat. Svědkové si přitom složili svrchní šat k nohám jednoho mladého muže - jmenoval se Šavel. Tak Štěpána kamenovali. A on se modlil: „Pane Ježíši, přijmi mého ducha!“ Klesl pak na kolena a hlasitě zvolal: „Pane, nepřičítej jim tento hřích.“ A po těchto slovech skonal.Z prvního čtení (Sk 7).
Zmínkou o Šavlovi uvádí apoštol Lukáš ve Skutcích apoštolů na scénu muže, který je zde zatím nepřítelem Štěpána i Ježíše. Později však se po svém obrácení, už jako apoštol Pavel, stane jedním z nejhorlivějších hlasatelů víry v Krista a podporovatelem jednoty církve. Z jeho učení vycházíme, když v krédu vyznáváme, jaká opravdu Kristova církev dodnes je.
Ze druhého čtení(Zj 22 ): Já, Jan, uslyšel jsem hlas, který mi řekl: „Hle, přijdu brzy a moje odplata se mnou, abych odměnil každého podle jeho činů. Já jsem alfa i omega, první i poslední, začátek i konec. Blaze těm, kdo si vypírají šaty; budou mít právo na strom života a branami vstoupí do města. Já, Ježíš, poslal jsem svého anděla, abych vám svědčil o tom, co se týká církevních obcí. Já jsem výhonek z Davidova kořene a Davidův potomek, zářivá jitřní hvězda.“ Duch i nevěsta volají: „Přijď!“ Kdo to slyší, ať také zvolá: „Přijď!“ A kdo žízní, ať přijde: kdo touží po živé vodě, ať si ji vezme zadarmo. Ten, kdo to dosvědčuje, říká: „Ano, přijdu brzy!“ Amen, přijď, Pane Ježíši!
Apoštol Jan v knize Zjevení zmiňuje ve svém vidění Ježíšovo proroctví o jeho slavném opětovném příchodu na pozemský svět. Zatím posílá na svět posly, aby svědčili o všem, co se týká nově vznikajících církevních obcí. Autor textu se sám právem považuje za jednoho z Ježíšových vyslanců a svědka osudů církve. A po zásluze je také později církví přiřazen do společnosti stěžejních šiřitelů evangelia, mezi hodnověrné hlasatele historie a povahy Kristovy církve.
Z evangelia (Jan 17 ): Ježíš pozvedl oči k nebi a modlil se: „Otče svatý, prosím nejen za své učedníky, ale také za ty, kdo pro jejich slovo uvěří ve mne: ať všichni jsou jedno. Jako ty, Otče, ve mně a já v tobě, tak i oni ať jsou v nás, aby svět uvěřil, že ty jsi mě poslal. A slávu, kterou jsi dal mně, dal jsem já jim, aby byli jedno, jako my jsme jedno: já v nich a ty ve mně. Tak ať i oni jsou v dokonalé jednotě, aby svět poznal, že ty jsi mě poslal a žes je miloval, jako jsi miloval mne. Otče, chci, aby tam, kde jsem já, byli se mnou i ti, které jsi mi dal, aby viděli mou slávu, kterou jsi mi dal, protože jsi mě miloval už před založením světa. Spravedlivý Otče, svět tě nepoznal, ale já jsem tě poznal, a tito (moji učedníci) poznali, že jsi mě poslal. Dal jsem jim poznat tvé jméno a dám poznat, aby láska, kterou jsi mě miloval, byla v nich a abych byl i já v nich.“
Podle Janova evangelia Ježíš ve chvílích svého odchodu k Otci prosí za své učedníky a také za všechny následující generace věřících, aby zachovali ve víře jednotu. V modlitbě Ježíš zdůrazňuje, že jednota křesťanů je základním předpokladem k tomu, jak získat pro víru v Ježíše Krista množství dalších lidí.
Odkaz na kompletní liturgické texty z lekcionáře k bohoslužbě slova na neděli 29. 5.2022. (Níže je uveden jejich základní přehled).
1. čtení: Sk 7,55-60
Žalmy: 97,1+2b.6+7c.9, odpověď: Hospodin kraluje, je povznesen nad celou zemí.
2. čtení: Zj 22,12-14.16-17.20
Evangelium: Jan 17,20-26
Na slovo 7. NEDĚLE VELIKONOČNÍ navazuje projekt ČBK UČÍCÍ SE CÍRKEV tématem: 161 „CÍRKEV JE JEDNA A JEDNOTNÁ“ - viz.
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.