Témata k nedělní a sváteční liturgii

NESUĎTE, ABYSTE NEBYLI SOUZENI – Z BOHOSLUŽBY SLOVA – PONDĚLÍ PO 12. NEDĚLI V MEZIDOBÍ 20.6.2022

Asyrský král dobyl Samaří a odvlékl Izraele do vyhnanství do Asýrie. Stalo se to proto, že synové Izraele hřešili proti Hospodinu, svému Bohu, který je vyvedl z egyptské země, z moci faraóna, krále egyptského. Ctili cizí bohy, jednali podle obyčejů pohanů, které Hospodin vyhnal před syny Izraele, i podle jiných obyčejů, které zavedli izraelští králové. Hospodin varoval Izraele a Judu skrze všechny své proroky a věštce: „Odvraťte se – pravil – od svého špatného chování a zachovávejte mé příkazy, má nařízení podle celého zákona, který jsem dal vašim otcům a který jsem vám sdělil skrze své služebníky proroky.“ Nechtěli však slyšet, byli vzdorovití jako jejich otcové, kteří nevěřili v Hospodina, svého Boha. Pohrdali jeho nařízeními a jeho smlouvou, kterou sjednal s jejich otci, i jeho výstrahami, kterými je varoval. Hospodin se na Izraele velmi rozhněval, vyhnal ho od své tváře, a zůstal jen kmen Juda sám.Z  prvního čtení (2 Král 17 ).

Druhá kniha Královská, ze které dnes čteme, obsahuje příběhy králů, kteří vládli v rozděleném království Izrael a Juda. Velká většina z nich odvrací lid od uctívání Hospodina. Kniha zobrazuje náboženský a všeobecný úpadek tohoto království. Proroci varují lid, že se blíží Boží soud, ale lidé pokání odmítají. Boží lid se obrací k Hospodinu zády a přestane Jej poslouchat. Nevěra Izraelců se odráží v modloslužbě a vede k tomu, že se proti jejich vzpurnosti zvedá Boží spravedlivý hněv a odsouzení. Severní království, Izrael, je zničeno vpádem asyrských vojsk. Kniha končí vyhoštěním lidu Izraele do Asýrie a Babylónu.

Z evangelia (Mt 7,1-5): Ježíš řekl svým učedníkům: „Nesuďte, abyste nebyli souzeni. Neboť podle toho, jak soudíte, budete sami souzeni, a jakou mírou měříte, takovou se naměří vám. Jak to, že vidíš třísku v oku svého bratra, ale trám ve svém oku nepozoruješ? Nebo jak chceš říkat svému bratrovi: 'Dovol, ať ti vyndám z oka třísku', a sám máš ve svém oku trám! Pokrytče! Napřed vyndej ze svého oka trám, a teprve potom budeš dobře vidět, abys mohl vyndat třísku z oka svého bratra.“

Nesuďte, abyste nebyli souzeni. Ježíš tu neříká, že bychom si třísek v očích svých bližních neměli vůbec všímat, ale říká jak, z jaké pozice to lze a naopak nelze dělat. Zdrženlivost v soudech o druhých lidech, ke které tu Ježíš vyzývá, tedy vůbec neznamená vyjmout lidské soužití zcela mimo otázku dobra a zla a vůbec se nestarat o to, které jednání je bohulibé a které Bohu odporné, které je ryzí a které naopak falešné a pokrytecké.  Konečné spravedlivé souzení a odsouzení však ponechejme Bohu.

Odkaz  na    liturgické texty  z lekcionáře  k  bohoslužbě slova na  pondělí 20.6.2022.  

1. čtení: 2 Král 17,5-8.13-15a.18

Žalmy: 60,3.4-5.13-14,  odpověď: Pomoz, Bože, svou pravicí a vyslyš nás!

Evangelium:  Mt 7,1-5

Zobrazeno 256×

Komentáře

Napsat komentář »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Archiv

Autor blogu Grafická šablona Nuvio