Melchizedech, král Šalemu, přinesl chléb a víno - byl knězem nejvyššího Boha - a požehnal Abrámovi slovy: „Požehnán buď Abrám od nejvyššího Boha, který stvořil nebe i zemi. Veleben buď nejvyšší Bůh. který ti vydal do rukou tvé nepřátele.“ Abrám mu dal desátek ze všeho.Z prvního čtení (Gn 14,18-20).
Melchizedech, o němž se dočteme v první knize Mojžíšově, byl král a velekněz. Přinesl Abrahamovi, vracejícímu se z vítězné války, jako oběť Bohu chléb a víno a požehnal mu. Církev v jeho postavě vidí předobraz Kristova kněžství a obřad darování chleba a vína obdržel od těch dob zvláštní náboženský význam. Stal se i vyjádřením díkůvzdání a vděčnosti Bohu za bohatství darů, které dává lidstvu.
Ze druhého čtení (1 Kor 11,23-26 ): Bratři! Co jsem od Pána přijal, v tom jsem vás také vyučil: Pán Ježíš právě tu noc, kdy byl zrazen, vzal chléb, vzdal díky, rozlámal ho a řekl: „Toto je moje tělo, které se za vás vydává. To čiňte na mou památku.“ Podobně vzal po večeři i kalich a řekl: „Tento kalich je nová smlouva, potvrzená mou krví. Kdykoli z něho budete pít, čiňte to na mou památku.“ Kdykoli totiž jíte tento chléb a pijete z tohoto kalicha, zvěstujete smrt Páně, dokud on nepřijde.
Apoštol Pavel představil v listě korintskému církevnímu společenství památnou poslední Ježíšovu večeři jako eucharistickou hostinu v jejím plném významu. Zprávu o ní podtrhl přesnoucitací Ježíšových slov tehdy pronesených. Křesťanské hostiny se staly od těch dob připomínkou a oslavou památky na velkou událost ze života Ježíše Krista, znamenající začátek nové smlouvy mezi Bohem a jeho lidem.
Z evangelia (Lk 9 ):Ježíš mluvil k zástupům o Božím království a uzdravil ty, kdo potřebovali léčení. Začalo se schylovat k večeru. Dvanáct apoštolů k němu přistoupilo a řekli mu: „Rozpusť lid. Ať jdou do okolních vesnic a dvorců, aby si tam našli nocleh a něco k jídlu, protože tady jsme na opuštěném místě.“ Odpověděl jim: „Vy jim dejte jíst!“ Řekli: „Nemáme víc než pět chlebů a dvě ryby, ledaže bychom šli a nakoupili jídla pro všechny tyto lidi.“ Bylo jich totiž na pět tisíc mužů. Řekl svým učedníkům: „Rozsaďte je ve skupinách asi po padesáti!“ Udělali tak a všechny rozsadili. Vzal pak těch pět chlebů a ty dvě ryby, vzhlédl k nebi a požehnal je, lámal a dával svým učedníkům, aby je předkládali lidu. Všichni se najedli dosyta a ještě se sesbíralo plných dvanáct košů zbylých kousků.
Všechny dnešní úryvky z Písma jsou ve spojení se zvláštním svátkem „Těla a krve Páně, který věnujeme úvahám o významu eucharistie jako středu křesťanského života. Je tomu tak i při výběru evangelia podle Lukáše. Zázračné rozmnožení pokrmů a rozdělení lidu odpovídá popisu, jakými způsoby Ježíš hostil své učedníky i při jiných příležitostech. Ty pak získaly význam památky Ježíšových slov a skutků a staly se požehnáním v dějinách společenství, které Pána následuje.
Odkaz na liturgické texty z lekcionáře k bohoslužbě slova na čtvrtek 16.6.2022.
1. čtení: Gn 14,18-20
Žalmy: 110,1.2.3.4, odpověď: Ty jsi kněz navěky podle řádu Melchizedechova!
2. čtení: 1 Kor 11,23-26
Evangelium: Lk 9,11b-17
Na slovo SLAVNOSTI TĚLA A KRVE PÁNĚ navazuje projekt ČBK UČÍCÍ SE CÍRKEV tématem: 164 „SVÁTOSTNÁ OBĚŤ DÍKŮVZDÁNÍ, PAMÁTKA, PŘÍTOMNOST “ - viz.
Vypracoval Matonick.
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.