Hospodin řekl: „Nářek na Sodomu a Gomoru je velký, jejich hřích je velmi těžký. Chci sestoupit a podívat se, zda doopravdy dělají všechno, co odpovídá stížnosti, která ke mně přichází, nebo ne. Chci to vědět!“ Tři mužové se vydali odtamtud na cestu a šli do Sodomy, zatímco Abrahám stále ještě stál před Hospodinem. Abrahám přistoupil a pravil: „Skutečně chceš zahubit spravedlivého s viníkem? Snad je v městě padesát spravedlivých; chceš to místo zahubit a neodpustit kvůli padesáti spravedlivým, kteří jsou v něm? Vzdal od sebe takovou myšlenku, že bys mohl takhle jednat: usmrtit spravedlivého spolu s viníkem. To by se vedlo spravedlivému stejně jako viníkovi. Vzdal od sebe takovou myšlenku! Copak by mohl soudce celé země nejednat spravedlivě?“ Hospodin řekl: „Najdu-li v Sodomě padesát spravedlivých v městě, odpustím kvůli nim celému tomu místu.““ Abrahám řekl: „Nechť se nezlobí můj Pán a dovolí mi mluvit ještě tentokrát. Snad se jich tam najde jen deset.“ Pravil: „Nezahubím kvůli deseti.“ Z prvního čtení (Gn 18).
Minulou neděli jsme četli z knihy Mojžíšovy o našem praotci Abrahámovi, jako o vzoru pohostinnosti, s níž obsluhoval dokonce samotného Boha. Dnes nám ho prorok představí jako velkého přímluvce. Abrahám důvěrně s patřičnou úctou oslovuje Hospodina, aby od něj vyžádal spravedlnost pro nevinné a získal odpuštění pro ostatní. I my můžeme mnohé vytěžit modlitbou k Bohu z našeho přátelského vztahu s ním.
Ze druhého čtení(Kol 2,12-14):Bratři! Křtem jste byli spolu s Kristem položeni do hrobu, a tím také zároveň s ním vzkříšeni, protože jste uvěřili v moc Boha, který ho vzkřísil z mrtvých. I vás, když jste byli mrtví pro své hříchy a když vaše tělo bylo neobřezáno, zase oživil zároveň s ním. Odpustil nám všecky hříchy, zrušil dlužní úpis, který svědčil proti nám svými předpisy, a nadobro ho zničil tím, že ho přibil na kříž.
Apoštol Pavel nás ve svých listech ubezpečuje o veliké Boží moci, se kterou nám Bůh skrze Ježíše Krista odpouští hříchy, aby nás oživil k věčné slávě. Nepřestaňme mu tedy denně jakýmkoliv způsobem modlitby vyjadřovat projevy díků.
Z evangelia (Lk 11): Jednoho dne se Ježíš na nějakém místě modlil. Když přestal, řekl mu jeden z jeho učedníků: „Pane, nauč nás modlit se, jako i Jan naučil své učedníky.“ Odpověděl jim: „Když se modlíte, říkejte: Otče, posvěť se jméno tvé. Přijď království tvé. Chléb náš vezdejší dávej nám každý den. A odpusť nám naše hříchy, neboť i my odpouštíme každému, kdo se proviňuje proti nám. A neuveď nás v pokušení.“ Řekl jim dále: „Někdo z vás bude mít přítele a půjde k němu o půlnoci s prosbou: `Příteli, půjč mi tři chleby. Právě totiž ke mně přišel můj přítel, který je na cestách, a nemám, co bych mu předložil.' On však by mu zevnitř odpověděl: `Neobtěžuj mě! Dveře jsou už zavřeny. Nemohu vstát a dát ti to.' Říkám vám: Když přece vstane a dá mu, tedy ne proto, že je to jeho přítel, ale pro jeho neodbytnost se zvedne a dá mu všechno, co potřebuje. Proto vám říkám: Proste, a dostanete; hledejte, a naleznete; tlučte, a otevře se vám. Neboť každý, kdo prosí, dostává, a kdo hledá, nalézá, a kdo tluče, tomu se otevře.
V Lukášově evangeliu nás Boží Syn uvádí do osobního vztahu k Otci. Zjevuje nám vhodná slova k rozmluvě s ním. Učí způsobům modlitby. Ujišťuje, že každá modlitba bude vyslyšena, pokud bude vyslovena v synovské důvěře a bude naléhavá. Nebeský Otec ví, co potřebujeme.
Odkaz na liturgické textyz lekcionáře k bohoslužbě slova na neděli 24.7.2022.
1. čtení: Gn 18,20-32
Žalmy: 138,1-2a.2bc+3.6-7ab.7c-8, odpověď: Když jsem volal, Hospodine, vyslyšels mě.
2. čtení: Kol 2,12-14
Evangelium: Lk 11,1-13
Naslovo bohoslužby 17. neděle v mezidobí navazuje projekt ČBK UČÍCÍ SE CÍRKEV tématem 173: „MODLITBA “- viz.
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.