Témata k nedělní a sváteční liturgii

JEŽÍŠ ŘEKL: KDO CHCE JÍT ZA MNOU, ZAPŘI SÁM SEBE, VEZMI SVŮJ KŘÍŽ A NÁSLEDUJ MĚ – Z BOHOSLUŽBY SLOVA –-PÁTEK PO 18. NEDĚLI V MEZIDOBÍ 5.8.2022

Hle, po horách přichází posel radosti, který zvěstuje pokoj! Slav, Judo, svoje slavnosti a splň svoje sliby. Zhoubce už nebude tebou procházet, docela je zničen. Neboť Hospodin obnoví důstojnost Jakuba jako důstojnost Izraele, protože pustošitelé je zpustošili, a zničili jejich odnože. Běda krvelačnému městu, celé je ve lži, plné je násilí, nepřestává loupit! Biče práskají, kola rachotí, pádí koně a drkotají vozy, jezdci na vzpínajících se ořích, kmitají se meče a blýskají se kopí, množství zabitých, hromady mrtvol – není jim konce, klopýtá se přes mrtvá těla! Poházím tě výkaly, pohaním a postavím na pranýř. Každý, kdo tě spatří, prchne od tebe a řekne: „Veta je po Ninive! Kdo by se nad ním slitoval? Kde najdu ty, kdo by ho potěšili?“Z prvního čtení (Nah 2;3).  

Prorok Nahum zřejmě působil v 7. stol. př. Kr. v Judském království. Ohlašuje konec Asyrské moci. Krutost Ninive, což bylo hlavní město Asyrie, je popsána velmi realisticky. Politika Asyřanů se vyznačuje prolhaností a loupením. Kudy projdou, tam rozsévají   zkázu, násilí  a smrt. Boží slovo přináší svobodu, Lid se může radovat a oslavovat spásu a znovu nalezený mír. 

Z evangelia (Mt 16,24-28): Ježíš řekl svým učedníkům: „Kdo chce jít za mnou, zapři sám sebe, vezmi svůj kříž a následuj mě! Neboť kdo by chtěl svůj život zachránit, ztratí ho, kdo však svůj život pro mne ztratí, nalezne ho. Neboť co prospěje člověku, když získá celý svět, ale ztratí svou duši? Nebo jakou dá člověk náhradu za svou duši? Syn člověka přijde ve slávě svého Otce se svými anděly a tehdy odplatí každému podle jeho jednání. Amen, pravím vám: Někteří z těch, kdo tady stojí, neokusí smrt, dokud neuvidí Syna člověka, jak přichází se svým královstvím.“

Co to vlastně znamená „nést svůj kříž“? Kříž může být v podstatě cokoli zlého, pokud to člověk přijme s vírou a nese svou situaci statečně, nadějně a pokorně. Chce-li někdo žít jako křesťan, pak vše, co tomu brání a přináší mu bolest - lze nazvat křížem. Důležité však je, aby člověk těžkosti, které ho potkají, nesl skutečně s vírou - to znamená, aby se pro tu věc na Pána Boha nezatvrdil, nehledal ve svém trápení Boží trest, ale přijal svou těžkou situaci jako příležitost, v které se má osvědčit a obstát. Tak jako Římané vložili kříž na záda mnoha nevinných lidí, i nám život nadělil mnoho nepříjemností, bolestí a zklamání. I nemocný člověk může být hrdina. I chudý člověk může být šťastný. I nezaměstnaný může a má být užitečný. Ježíš chtěl nám ukázat, že věrnost Bohu, věrnost Jeho slovu a pravdě je důležitější než jakákoli oběť a příkoří, které by člověk musel přinést. Nést kříž je tu zmíněno jako nejvyšší možná a myslitelná cena, kterou by člověk mohl zaplatit za svou věrnost Bohu. Právě Ježíš to takto vyhraněně mohl říci, neboť byl připraven i tuto nejvyšší cenu zaplatit. Ježíšova poslušnost a věrnost, která se nezastaví ani před krutou a potupnou smrtí nemá být  výjimečným činem. Když Ježíš říká, že musí mnoho trpět a zemřít, pak to znamená, že v tom rozeznal svůj úkol a poslání, které chce - z vlastní vůle - naplnit a přijmout. Věděl, jakému nebezpečí jde vstříc. Do Jeruzaléma však šel z vlastní a svobodné vůle.

Odkaz  na  liturgické texty  z lekcionáře  k  bohoslužbě slova  na pátek 5.8.2022 

1. čtení:  Nah 2,1.3; 3,1-3.6-7

Mezizpěv: Dt 32, 35cd-36ab.39abcd.41 , odpověď: Já usmrcuji a já oživuji.

Evangelium:   Mt 16,24-28

Zobrazeno 219×

Komentáře

Napsat komentář »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Archiv

Autor blogu Grafická šablona Nuvio