Témata k nedělní a sváteční liturgii

„POŠETILÁ“ BOŽÍ VĚC JE MOUDŘEJŠÍ NEŽ LIDÉ A „SLABÁ“ BOŽÍ VĚC JE SILNĚJŠÍ NEŽ LIDÉ - Z BOHOSLUŽBY SLOVA – PÁTEK PO 21. NEDĚLI V MEZIDOBÍ 26.8.2022

Bratři! Kristus mě neposlal křtít, ale kázat radostnou zvěst, a to ne nějakou slovní moudrostí, aby Kristův kříž nebyl zbaven působivosti. Ti ovšem, kteří jdou k záhubě, považují nauku o kříži za hloupost. My však, kteří budeme zachráněni, víme, že tím Bůh projevil svou moc. Stojí totiž v Písmu: `Způsobím, že k ničemu nebude moudrost moudrých a že vezme za své chytrost chytrých.' A kampak se poděli mudrci? Kampak znalci Zákona? Kam světští myslitelé? Neukázal Bůh, jak pošetilá je lidská moudrost? A protože svět pro samou „moudrost“ nepoznal v projevech Boží moudrosti Boha, uznal Bůh za dobré, že ty, kdo věří, zachrání „pošetilým“ kázáním. Židé si totiž přejí zázraky, Řekové zase hledají moudrost, ale my kážeme Krista ukřižovaného. Židy to uráží a pohané to pokládají za hloupost. Ale pro ty, kdo jsou povoláni, ať jsou to židé nebo pohané, je Kristus Boží moc a Boží moudrost. Neboť „pošetilá“ Boží věc je moudřejší než lidé a „slabá“ Boží věc je silnější než lidé.Z prvního čtení    (1 Kor 1,17-25 ).

Pavel ukazuje, jak ukřižovaný Kristus změnil úděl lidstva. Jeho ukřižování, vykonané na nejnižším stupni lidskosti, je zároveň vrcholem Ježíšovy poslušnosti. Skrze tuto poslušnost Boží vůli Kristus dokončil naše vykoupení. Apoštol mluví o novosti Božího jednání téměř jako o změně směru či metody. Svět nedovedl poznat Boha v kráse a moudrosti stvoření. Bůh tedy rozhodl zjevit se v opaku, tedy skrze bezmoc a pošetilost kříže. Toto Pavlovo tvrzení ovšem nelze chápat odděleně od Ježíšových slov: »Velebím Tě Otče, Pane nebe a země, že když jsi tyto věci skryl před moudrými a chytrými, odhalil jsi je maličkým«(Mt 11,25).“Pavel odmítá používat slova moudrých, protože ti nemohou uchopit ani vyložit spásonosné znamení Kristova kříže. Filozofické hlásání, které dává lidskou moudrost na místo té Boží, okrádá kříž o jeho podstatný význam. Zvěstování o ukřižovaném Kristu je ztíženo díky  lidské moudrosti, neboť pro svět je kříž bláznovstvím. Slovo o kříži zůstává však silou a moudrostí Boží.

Z  evangelia (Mt 25,1-13): Ježíš řekl svým učedníkům toto podobenství: „Nebeské království je podobné deseti pannám, které vzaly lampy a vyšly naproti ženichovi. Pět z nich bylo pošetilých a pět prozíravých. Pošetilé vzaly sice lampy, ale nevzaly s sebou olej, prozíravé si však vzaly s lampami také do nádobek olej. Když ženich dlouho nepřicházel, začaly všechny podřimovat a usnuly. Uprostřed noci se strhl křik: `Ženich je tady! Jděte mu naproti!' Tu všechny ty panny vstaly a začaly si upravovat lampy. Pošetilé prosily prozíravé: `Dejte nám trochu oleje, lampy nám dohasínají.' Ale prozíravé odpověděly: `Nemůžeme, nestačilo by pak ani nám, ani vám, dojděte si raději k prodavačům a kupte si.' Jakmile však odešly nakoupit, přišel ženich a ty připravené vešly s ním na svatbu a dveře se zavřely. Později přišly i ostatní panny a volaly: `Pane, pane, otevři nám!' On však odpověděl: `Amen, pravím vám: Neznám vás.' Bděte tedy, protože neznáte den ani hodinu.“

Není snadné zůstávat v bdělosti a připravenosti přivítat Pána, až přijde, a nenechat se odvádět k věcem nedůležitým. Prosme, ať nejsme hluší k jeho vstupu do našich životů a do života našeho světa. Ježíši šlo o to, abychom se my poučili a neudělali stejně tragickou chybu, jakou udělaly ony ženy. Tou chybou bylo to, že si myslely, že jsou připraveny. Ve skutečnosti promeškaly všechno. Ve skutečnosti ztratily všechno, co očekávaly. Bible představuje Ježíše jako ženicha.  A družičky v našem příběhu reprezentují viditelnou církev, ty, kdo se hlásí k víře. Doba čekání koresponduje s dobou mezi tím, kdy Kristus poprvé přišel na tento svět před dvěma tisíci let, a mezi jeho návratem, který je stále v budoucnosti. Pět z těchto žen je nazváno moudrými, protože jsou připraveny. Dalších pět je nazváno pošetilými a ty končí špatně. Nemohou přijít na svatbu. Svatbou je myšlena věčnost s Kristem. Svatbou je myšlen posmrtný život s Kristem.

Odkaz  na  liturgické texty  z lekcionáře  k  bohoslužbě slova  na pátek26.8.2022

1. čtení:  1 Kor 1,17-25

Žalmy: Žl 33,1-2.4-5.10-11,   odpověď: Země je plná Hospodinovy milosti.

Evangelium:  Mt 25,1-13

 

Zobrazeno 277×

Komentáře

Napsat komentář »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Archiv

Autor blogu Grafická šablona Nuvio