Témata k nedělní a sváteční liturgii

TVŮJ STVOŘITEL HOSPODIN ZÁSTUPŮ JE TVÝM VYKUPITELEM - Z BOHOSLUŽBY SLOVA ČTVRTEK PO 3.NEDĚLI ADVENTNÍ 15.12.2022

Raduj se, neplodná, která jsi nerodila, propukni v jásot, vesel se, která jsi nezkusila porodní křeče, neboť více synů má osamělá než ta, která se vdala - praví Hospodin. Rozšiř prostor svého stanu, roztáhni své plachty bez obav, prodluž své provazy, své kolíky pevně zaraz! Napravo i nalevo se rozšíříš, tvé potomstvo dostane dědictvím národy, které osídlí pustá města. Neboj se, neboť se nemusíš hanbit, nestyď se, neboť se nemusíš rdít, vždyť zapomeneš na hanbu svého mládí a již nevzpomeneš na potupu svého vdovství. Tvým manželem bude tvůj stvořitel, Hospodin zástupů je jeho jméno; tvým vykupitelem je Svatý Izraele, nazývá se: Bůh celé země. Ano, jak opuštěnou ženu, sklíčenou na duchu, povolal tě Hospodin. Může být zavržena manželka z mládí? - praví tvůj Bůh. Na maličkou chvilku jsem tě opustil, avšak s velkým slitováním se tě znovu ujmu. Ve výbuchu hněvu jsem skryl na chvíli před tebou svou tvář; ve věčné lásce se však nad tebou slituji - praví Hospodin, tvůj vykupitel. Chci jednat jako za dnů Noemových: tehdy jsem přísahal, že již nezaleji Noemovou potopou zemi, nyní přísahám, že se již na tebe nerozhněvám, nebudu ti hrozit. I kdyby hory ustoupily a pahorky kolísaly, má láska od tebe neustoupí, nezakolísá moje smlouva, která dává pokoj - praví Hospodin, který tě miluje. Z prvního čtení  (  Iz 54,1-10).

 Prorok připomíná dějiny vyvoleného a vykoupeného národa s použitím symboliky snoubenecké lásky mezi Bohem a Siónem . Nejdůležitější užití slova „Sión“ je v jeho duchovním významu. Sión se používá jako obrazné označení Izraele jakožto Božího lidu . Vyhnanství přirovnává  k ovdovění a tragédii, která postihla obyvatele Jeruzaléma, k neplodnosti ženy, která touží  po množství dětí. Hospodin však mění úděl svého lidu a Jeruzalém se znovu zaplňuje obyvatelstvem, protože se vracejí vyhnanci. Stává se tak znamením obnovy lásky, která v minulosti zdánlivě vyhasla.   Duchovní význam Siónu potom pokračuje i v Novém zákoně, kde se tímto výrazem označují křesťané jakožto Boží duchovní království, nebeský Jeruzalém.

Z evangelia (Lk 7,24-30): Když Janovi poslové odešli, začal Ježíš mluvit k zástupům o Janovi: "Co jste vyšli na poušť vidět? Snad rákos zmítaný větrem? Nebo co jste vyšli vidět? Člověka oblečeného do jemných šatů? Ti, kdo nosí skvělé šaty a žijí v přepychu, jsou přece v královských palácích. Co jste tedy vyšli vidět? Proroka? Ano, říkám vám, víc než proroka. To je ten, o němž je psáno: 'Já posílám svého posla před tvou tváří, aby připravil cestu před tebou.' Říkám vám: Mezi narozenými ze ženy není nikdo větší než Jan. Ale i ten nejmenší v Božím království je větší než on." Všechen lid, který mu naslouchal, ba i celníci, dali Bohu za pravdu tím, že přijali Janův křest. Farizeové a znalci Zákona však pohrdli úmyslem, který Bůh s nimi měl, a nedali se od něho pokřtít.

Apoštol Lukáš zde tlumočí, jakými slovy  Ježíš představil lidem  Jana Křtitele. Chce je přivést k poznání, že Jan  není pouze prorok , nýbrž v prvé řadě ten, kdo připravil cestu samotnému Kristu. Ježíšova chvalořeč na Jana Křtitele se zároveň stává vážným napomenutím všem, kdo se považují za spravedlivé,  nechtějí se obrátit a  pohrdli úmyslem, který Bůh s nimi měl, a nedali se od něho pokřtít.

Odkaz  na  liturgické  texty  z lekcionáře  k  bohoslužbě  slova   na čtvrtek 15.12.2022.

1. čtení:  Iz 54,1-10

Žalmy: Žl 30,2+4.5-6.11-12a+13b ,  odpověď:   Chci tě oslavovat, Hospodine, neboť jsi mě vysvobodil.

Evangelium: Lk 7,24-30

Zobrazeno 186×

Komentáře

Napsat komentář »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Archiv

Autor blogu Grafická šablona Nuvio