Témata k nedělní a sváteční liturgii

KDO CHCE JÍT ZA MNOU, AŤ ZAPŘE SÁM SEBE, VEZME SVŮJ KŘÍŽ A NÁSLEDUJE MĚ - PÁTEK PO 6. NEDĚLI V MEZIDOBÍ 17.2.2023

Celá země byla jednotná v jazyku i slovech. Když lidé přitáhli od východu, nalezli rovinu v zemi Šinear a usadili se tam. Tu řekli jedni druhým: „Pojďme, udělejme si cihly a vypalme je v ohni!“ Cihel používali jako kamene a asfaltu jako malty. Řekli: „Pojďme, vystavme si město s velmi vysokou věží a proslavme se tím, abychom se nerozptýlili po celé zemi!“ Hospodin sestoupil, aby se podíval na město a na věž, kterou lidé stavěli. Hospodin řekl: „Všichni jsou jeden lid a mají jeden jazyk. A to je jen začátek jejich počínání! Pak jim nebude nic nemožného z toho, co se jim zamane udělat. Pojďme, sestupme a uveďme tam jejich jazyk ve zmatek, aby jeden druhému nerozuměl!“ A tak je Hospodin odtamtud rozptýlil po celé zemi a přestali stavět město. Proto mu bylo dáno jméno Babylón, poněvadž tam Hospodin zmátl jazyk celé země. Hospodin je odtamtud rozptýlil po celé zemi. Z prvního čtení  (Gn 11,1-9).

Epizoda  stavby města a věže v zemi Šinear z knihy Genesis nám  zjevuje původní Boží záměr o potřebě různorodosti lidského rodu na tváři země, který člověk nechce respektovat. Lidé se bojí toho, že jsou odlišní. Člověk chce být svým vlastním pánem, chce řídit dějiny, chce ovládat druhé a nerespektovat odlišnost těch, které chce převést pod svou kontrolu. Božím sestoupením na zem, zde popisovaným, za účelem „zmatení jazyků“  Hospodin nečiní nic jiného, než že obnovuje svůj původní záměr. Snaží se bránit člověku  dospět prostřednictvím vědy, techniky, technologie k takovému ovládnutí světa, které by vedlo k jeho sebezbozštění.  Rozptýlení lidí a zmnožení počtu jazyků a kultur je projevem Boží prozřetelnosti  a shovívavosti.

Z evangelia (Mk 8,34-9,1 ): Ježíš si zavolal lidi i své učedníky a řekl jim: „Kdo chce jít za mnou, ať zapře sám sebe, vezme svůj kříž a následuje mě! Neboť kdo by chtěl svůj život zachránit, ztratí ho, kdo však svůj život pro mě a pro evangelium ztratí, zachrání si ho. Vždyť co prospěje člověku, když získá celý svět, ale ztratí svou duši? Neboť jakou dá člověk náhradu za svou duši? Kdo by se však styděl za mě a za má slova před tímto nevěrným a hříšným pokolením, za toho se bude stydět také Syn člověka, až přijde ve slávě svého Otce se svatými anděly.“ A řekl jim: „Amen, pravím vám: Někteří z těch, kdo tady stojí, neokusí smrt, dokud neuvidí, že Boží království přišlo v celé své slávě.“

Ježíš v daném okamžiku zjišťuje, že nadešla doba, kdy je třeba říct učedníkům zcela jasně, že i oni budou muset na sebe vzít podíl na jeho odsouzení, pohanění a smrti.  V jádru našeho života je vepsáno tajemství kříže a Ježíšovi následovníci to zakusí. Hospodin po nás může chtít, abychom změnili své záměry a poddali se jeho vedení. Je to přerod, který lze charakterizovat jako smrt starého člověka a zrod člověka nového. „Neboť kdo by chtěl svůj život zachránit, ztratí ho, kdo však svůj život pro mě a pro evangelium ztratí, zachrání si ho“ (Mk 8,35).  

Odkaz  na  liturgické  texty  z lekcionáře  k  bohoslužbě  slova   na  pátek 17.2.2023.

1. čtení: Gn 11,1-9

Žalmy: Žl 33,10-11.12-13.14-15,  odpověď: Blaze lidu, který si Hospodin vyvolil za svůj majetek.

Evangelium: Mk 8,34-9,1

Zobrazeno 148×

Komentáře

Napsat komentář »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Archiv

Autor blogu Grafická šablona Nuvio