Témata k nedělní a sváteční liturgii

PŘEVELKÁ JE MOUDROST PÁNĚ, JE VŠEMOHOUCÍ A VŠECHNO VIDÍ, ON ZNÁ KAŽDÝ LIDSKÝ SKUTEK - 6. NEDĚLE V MEZIDOBÍ 12.2.2023

Chceš-li, můžeš plnit přikázání, je v tvé moci zůstat věrným. Bůh před tebe položil oheň i vodu, vztáhni ruku, po čem chceš. Před každým je život a smrt, každému dá Bůh to, co kdo bude chtít. Převelká je moudrost Páně, je všemohoucí a všechno vidí. Jeho oči hledí na ty, kdo se ho bojí, on zná každý lidský skutek. Nikomu neporučil, aby byl bezbožný, nikomu nedal dovolení, aby hřešil.Z prvního čtení  (Sir 15,16-21 ).

Důležitým poselstvím dnešního úryvku slova Božího z knihy proroka je téma dvou cest, cesty života a cesty smrti. Je současně výpovědí o Boží vševědoucnosti a jeho hluboké moudrosti, protože On sice vidí všechno, co člověk činí, avšak  nepředurčuje jeho svobodné rozhodnutí. 

Ze druhého čtení  (1 Kor 2,6-10):Bratři! Učíme moudrosti, ale jen ty nejpokročilejší. To však není moudrost tohoto světa ani moudrost těch, kdo tento svět ovládají. Jejich moc je už zlomena. Moudrost, které učíme, je od Boha, plná tajemství a skrytá. Bůh ji už před lety pro nás předurčil k naší slávě. Nikdo z těch, kdo vládnou tímto světem, neměl o ní tušení. Protože kdyby o ní něco věděli, nikdy by Pána slávy neukřižovali. Ale – jak stojí v Písmu – my zvěstujeme to, co `oko nevidělo, co ucho neslyšelo, nač člověk nikdy ani nepomyslil, co všechno Bůh připravil těm, kdo ho milují'. Nám to Bůh zjevil skrze svého Ducha. Duch totiž zkoumá všecko, i hlubiny Boží.

Podle apoštola Pavla můžeme pít od Boha z jeho studnice moudrosti, plné tajemství, skryté a věčné,  jako je Bůh sám.  Cesta k ní je nám předurčena k naší slávě. On nám ji ve své vševědoucnosti zjevuje skrze Ducha svatého, poněvadž  jen On je "věčný", je "od počátku“ a zná všechno. Vidí nejen věci minulé, ale vidí i obraz budoucnosti.

Z evangelia (Mt 5,17-37 ):  Ježíš řekl svým učedníkům: „Nemyslete, že jsem přišel zrušit Zákon nebo Proroky. Nepřišel jsem je zrušit, ale naplnit. Amen, pravím vám: Dokud nepomine nebe a země, nepomine jediné písmenko ani jediná čárka ze Zákona, dokud se to všecko nestane. Kdyby tedy někdo zrušil jedno z těchto přikázání – a třeba i to nejmenší – a tak učil lidi, bude v nebeském království nejmenší. Kdo se však bude jimi řídit a jim učit, bude v nebeském království veliký. Říkám vám: Nebude-li vaše spravedlnost mnohem dokonalejší než spravedlnost učitelů Zákona a farizeů, do nebeského království nevejdete. Slyšeli jste, že bylo řečeno předkům: `Nezabiješ! Kdo by zabil, propadne soudu.' A já vám říkám: Každý, kdo se na svého bratra hněvá, propadne soudu; kdo svého bratra tupí, propadne veleradě; a kdo ho zatracuje, propadne pekelnému ohni. Přinášíš-li tedy svůj dar k oltáři a tam si vzpomeneš, že tvůj bratr má něco proti tobě, nech tam svůj dar před oltářem a jdi se napřed smířit se svým bratrem, teprve potom přijď a obětuj svůj dar. Dohodni se rychle se svým protivníkem, dokud jsi s ním na cestě, aby tě tvůj protivník neodevzdal soudci a soudce služebníkovi, a byl bys uvržen do žaláře. Amen, pravím vám: Nevyjdeš odtamtud, dokud nezaplatíš do posledního halíře. Slyšeli jste, že bylo řečeno: `Nezcizoložíš!' Ale já vám říkám: Každý, kdo se dívá na ženu se žádostivostí, už s ní zcizoložil ve svém srdci. Svádí-li tě pravé oko, vyloupni ho a odhoď od sebe; neboť je pro tebe lépe, aby jeden z tvých údů přišel nazmar, než aby celé tvoje tělo bylo uvrženo do pekla. A svádí-li tě tvoje pravá ruka, usekni ji a odhoď od sebe; neboť je pro tebe lépe, aby jeden z tvých údů přišel nazmar, než aby celé tvoje tělo přišlo do pekla. Také bylo řečeno: `Kdo by se rozváděl se svou ženou, ať jí dá rozlukový list.' Ale já vám říkám: Každý, kdo se rozvede se ženou – mimo případ smilstva – uvádí ji do cizoložství, a kdo se ožení s rozvedenou, dopouští se cizoložství. Slyšeli jste, že bylo řečeno předkům: `Nebudeš přísahat křivě, ale splníš Pánu svou přísahu.' Ale já vám říkám: Vůbec nepřísahejte: ani při nebi, protože je to Boží trůn, ani při zemi, protože je to podnož jeho nohou, ani při Jeruzalému, protože je to město velikého krále; ani při své hlavě nepřísahej, protože ani jediný vlas nemůžeš udělat světlým nebo tmavým. Ale vaše řeč ať je: ano, ano – ne, ne. Co je nad to, je ze Zlého.“

Jak přesně popsal apoštol Matouš v evangeliu, Ježíš přišel na svět, aby biblický zákon a  proroctví nikoliv zrušil, ale naplnil. Cílem Ježíšova poslání není zvrátit, co již bylo zjeveno, nýbrž s konečnou platností lidstvu osobně oznámit Boží vůli. Pro vstup do božího království Ježíš požaduje, abychom přijali hlubší rozměr spravedlnosti. Bůh zná všechno lidské konání, čte i nejtajnější úmysly každého. Vidí i to zlé, co se snaží člověk skrýt před svými bližními a s čím Bůh hluboce nesouhlasí a odsuzuje. 

Odkaz  na  liturgické  texty  z lekcionáře  k  bohoslužbě  slova   na neděli 12.2.2023.

1. čtení: Sir 15,16-21

Žalmy:  Žl 119,1-2.4-5.17-18.33-34,  odpověď: Blaze těm, kdo kráčejí v zákoně Hospodinově.

2. čtení: 1 Kor 2,6-10

Evangelium:  Mt 5,17-37

Na  dnešní slavnost velmi těsně navazuje projekt ČBK UČÍCÍ SE CÍRKEV  tématem 210:  „ VŠEVĚDOUCÍ BŮH “– viz

Zobrazeno 199×

Komentáře

Napsat komentář »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Archiv

Autor blogu Grafická šablona Nuvio