Čtení z knihy proroka Ezechiela. Toto praví Hospodin: „Říkáte: `Pán nejedná správně!' Slyšte tedy, izraelský dome! Je to mé jednání, které není správné, nebo spíše vaše? Jestliže spravedlivý opustí svou spravedlnost a páchá nepravost a zemře, zemře pro nepravost, které se dopustil. Jestliže se však zločinec odvrátí od svých zlých skutků, které spáchal, a jedná podle práva a spravedlnosti, sám sebe zachrání. Neboť proto, že se bál a odvrátil se od všech svých nepravostí, které spáchal, jistě bude živ a nezemře.“ Z prvního čtení (Ez 18,25-28).
Dnešní čtení z knihy proroka Ezechiela nás vede k osobní odpovědnosti za každé vlastní jednání. Dříve tomu tak nebylo. Při uplatňování zákona se řešilo pouze provinění, nikoli provinilý, bral se v úvahu hřích, nikoli hříšník. Odpovědnost za konání dobra a zla je však před Bohem hlavně problémem osobním. Je to jedna z nových pravd, kterou křesťanství přineslo celému lidstvu.
Ze druhého čtení (Flp 2,1-11): Čtení z listu svatého apoštola Pavla Filipanům. Bratři! Jestliže je u vás trochu křesťanské snahy druhé těšit, trochu láskyplného povzbuzení, nějaké duchovní společenství a trochu srdečné účasti, dovršte mou radost tím, že budete stejně smýšlet, že vás bude všechny pojit jedna láska, že budete svorní a jednomyslní. Nic nedělejte z hašteřivosti nebo touhy po prázdné slávě, ale z pokory ať každý z vás pokládá druhého za lepšího, než je sám. Nikdo z vás ať nehledí jenom na vlastní prospěch, ale i na prospěch druhých. Mějte v sobě to smýšlení, jaké měl Kristus Ježíš: ačkoli má božskou přirozenost, nic nelpěl na tom, že je rovný Bohu, ale sám sebe se zřekl, vzal na sebe přirozenost služebníka a stal se jedním z lidí. Byl jako každý jiný člověk, ponížil se a byl poslušný až k smrti, a to k smrti na kříži. Proto ho také Bůh povýšil a dal mu Jméno nad každé jiné jméno, takže při Ježíšově jménu musí pokleknout každé koleno na nebi, na zemi i v podsvětí a každý jazyk musí k slávě Boha Otce vyznat: Ježíš Kristus je Pán.
I apoštol Pavel v listě Filipanům se vrací k námětu o osobní odpovědnosti za úroveň vlastního jednání ve vzájemných vztazích. Píše: „Mějte v sobě to smýšlení, jaké měl Kristus!“ A známe Ježíšovo přikázání o tom , jak se správně k sobě chovat v křesťanském společenství: „Miluj svého bližního jako sám sebe!“ On sám, byť roven Bohu, aby nás spasil, se dobrovolně a z nekonečné lásky k člověku tak hluboce ponížil, až klesl do potupné smrti na kříži.
Z evangelia (Mt 21,28-32): Slova svatého evangelia podle Matouše. Ježíš řekl velekněžím a starším lidu: „Co soudíte o tomto případu: Jeden člověk měl dva syny. Přistoupil k prvnímu a řekl mu: `Synu, jdi dnes pracovat na vinici.' On odpověděl: `Mně se nechce', ale potom toho litoval, a přece šel. Přistoupil k druhému a řekl totéž. Ten odpověděl: `Ano, pane,' ale nešel. Který z těch dvou vykonal otcovu vůli?“ Odpověděli mu: „Ten první.“ Ježíš jim řekl: „Amen, pravím vám: Celníci a nevěstky vás předcházejí do Božího království. Přišel k vám Jan, aby vám ukázal správnou cestu, ale neuvěřili jste mu. Celníci však a nevěstky mu uvěřili. Vy jste to viděli, a přece ani potom jste se nezměnili a neuvěřili jste mu.“
Matoušovo evangelium uvádí Ježíšovo podobenství „O dvou synech“ . Apoštol v něm nesleduje pouze záměr urovnat spor se svými odpůrci z řad předních mužů židovského lidu, ale předkládá všem úvahu o tom, jak se chovat, aby byla správně naplněna Boží vůle a výkon Jeho spravedlnosti. Dostačující k tomu není pouze formální a slovní přilnutí k Bohu, nýbrž je potřebná praxe uplatňování souladu důvěry v Boha, lásky k sobě a k bližnímu. Mnohé z nás v angažovanosti pro práci na vinici, tedy v Božím království, nakonec předběhnou ti, o kterých to vůbec ani netušíme.
Odkaz na liturgické texty z lekcionáře k bohoslužbě slova na neděli 1.10.2023.
Mezizpěv:Žl 25,4-5.6-7.8-9 , odpověď: Rozpomeň se,Hospodine, na své slitování.
2. čtení: Flp 2,1-11
Evangelium: Mt 21,28-32
Podle projektu ČBK „UČÍCÍ SE CÍRKEV“ : viz odkaz na vypracované TÉMA 247: „LÁSKA K SOBĚ“ 1.10.2023.
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.