Témata k nedělní a sváteční liturgii

SLOVO PÍSMA K SLAVNOSTI TĚLA A KRVE PÁNĚ a k tématu 291 „UČÍCÍ SE CÍRKEV“: „LITURGICKÉ SLAVENÍ EUCHARISTIE“ 30.5.2024 – čtvrtek nebo neděle.

Z dnešního úryvku ze druhé knihy Mojžíšovy se dozvídáme o dovršení a uzavření smlouvy mezi Bohem a jeho lidem.  Na nově postaveném oltáři k tomu proběhla podle židovského obyčeje i slavnostní bohoslužba včetně krvavé oběti zvířete. V průběhu dalších století však byla tato smlouva ze  strany vyvoleného národa mnohokrát porušována a znevažována tak, že Bůh rozhodl nahradit ji smlouvou novou.

Čtení z druhé knihy Mojžíšovy. Mojžíš přišel a sdělil lidu všechna Hospodinova slova a ustanovení. Lid odpověděl jedním hlasem: „Splníme, co mluvil Hospodin!“ Mojžíš pak všechna Hospodinova slova napsal; časně zrána pak vstal a postavil pod horou oltář a dvanáct pamětních kamenů podle dvanácti kmenů Izraele. Poslal jinochy z izraelských synů, aby obětovali celopaly a přinesli býčky jako pokojné oběti Hospodinu. Mojžíš vzal polovici krve, vlil ji do obětních misek a zbylou polovicí krve postříkal oltář. Pak vzal knihu smlouvy a četl ji nahlas lidu. A oni řekli: „Poslušně splníme všechno, co mluvil Hospodin.“ Potom vzal Mojžíš krev, pokropil lid a řekl: „Hle, to je krev smlouvy, kterou s vámi sjednal Hospodin podle všech těchto slov.“(Ex 24,3-8).

Ze druhého čtení  (Žid 9,11-15): Čtení z listu Židům.Bratři! Kristus přišel jako velekněz budoucích hodnot; prošel stánkem větším a dokonalejším, který není udělán lidskýma rukama, to je: nenáleží k tomuto stvořenému světu, a vešel jednou provždy do svatyně, ne s krví kozlů a telat, ale se svou vlastní krví, a tím nám získal věčné vykoupení. Jestliže už samo pokropení krví kozlů, býků a popel z jalovice posvěcuje ty, kteří jsou nečistí, k čistotě těla, čím spíše krev Krista, který skrze věčného Ducha sám sebe přinesl Bohu jako oběť bez poskvrny, očistí naše svědomí od mrtvých skutků, abychom mohli sloužit Bohu živému. A proto on je prostředníkem nové smlouvy. Svou smrtí dal zadostiučinění za hříchy spáchané v době, kdy ještě platila dřívější úmluva. Tím se povolaným dostává splnění slibu o věčném dědictví.

Výraz „krev smlouvy“, jak jsme slyšeli v prvním čtení, znovu zazní v Ježíšových slovech při ustanovení eucharistie během jeho poslední večeře. Tehdy byla mezi Bohem a lidem podle slov apoštola Pavla z listu Židům uzavřena úmluva nová, nikoliv posvěcená krví obětního zvířete, ale samotného  Ježíše, který   obětí vlastního těla a vlastní krví jednou provždy věčnou Boží smlouvu zpečetil. Ti kdo mají na jeho oběti účast, mohou přijímat od té chvíle při slavení eucharistické hostiny jeho proměněné tělo a krev v podobě chleba a vína.

Evangelium  (Mk 14,12-16.22-26):  Slova svatého evangelia podle Marka. První den o svátcích nekvašeného chleba, když se zabíjel velikonoční beránek, zeptali se učedníci Ježíše: „Kam chceš, abychom ti šli připravit velikonoční večeři?“ Tu poslal dva ze svých učedníků a řekl jim: „Jděte do města a tam vás potká člověk, který ponese džbán vody. Jděte za ním, a kam vejde, řekněte hospodáři: 'Mistr vzkazuje: Kde je pro mě večeřadlo, v kterém bych mohl se svými učedníky jíst velikonočního beránka?' On vám ukáže velkou horní místnost opatřenou lehátky a připravenou. Tam nám přichystejte večeři!“ Učedníci odešli, přišli do města a nalezli všechno tak, jak jim řekl, a připravili velikonočního beránka. Když jedli, vzal chléb, požehnal ho, lámal a dával jim ho se slovy: „Vezměte. To je mé tělo.“ Potom vzal kalich, vzdal díky, podal jim ho a pili z něho všichni. A řekl jim: „To je má krev, krev nové smlouvy, která se prolévá za všechny. Amen, pravím vám: Už nikdy nebudu pít z plodu révy až do toho dne, kdy z nového plodu budu pít v Božím království.“ Potom zazpívali chvalozpěv a vyšli na Olivovou horu.

V Markově evangeliu je ustanovení eucharistie, které Ježíš slavil během poslední večeře, úzce spjato s blížící se  Pánovou smrtí. Ježíš uskutečňuje to, co hlásal. Chléb, který láme svým učedníkům, a kalich s vínem, který jim nabízí, se stávají poselstvím smlouvy nové, potvrzené krví  Ježíše, který se obětoval za spásu lidstva.

Odkaz  na  liturgické  texty  z lekcionáře  k  bohoslužbě  slova  K SLAVNOSTI TĚLA  A  KRVE PÁNĚ - 30.5.2024 -.

1. čtení: Ex 24,3-8

Mezizpěv: Žl.116,12-13.15+16bc.17-18   Odpověď: Vezmu kalich spásy a budu vzývat jméno Hospodinovo.

2.čtení: Žid 9,11-15

Evangelium: Mk 14,12-16.22-26

Podle projektu ČBK „UČÍCÍ SE CÍRKEV“ : viz odkaz  na vypracované TÉMA 291  Podle projektu ČBK „UČÍCÍ SE CÍRKEV“ : viz odkaz  na vypracované TÉMA 291  „LITURGICKÉ SLAVENÍ EUCHARISTIE“

Zobrazeno 68×

Komentáře

Napsat komentář »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Archiv

Autor blogu Grafická šablona Nuvio