Témata k nedělní a sváteční liturgii

VY VŠICHNI JSTE BOŽÍ DĚTI SKRZE VÍRU V KRISTA JEŽÍŠE - Z BOHOSLUŽBY SLOVA – 12.NEDĚLE V MEZIDOBÍ - 19.6.2022

Toto praví Hospodin: „Na dům Davidův a na obyvatele Jeruzaléma vyliji ducha milosti a prosby o slitování, budou hledět na mne. Budou naříkat nad tím, kterého probodli, jako se naříká nad jediným synem, budou nad ním lkát, jako se lká nad prvorozeným synem. V onen den bude v Jeruzalémě veliký nářek, jako se naříká v Hadad-Rimmonu na megiddské pláni.Z  prvního čtení (Zach 12,10-11).

Výrok Hospodinův,  zachycený autorem v knize proroka Zachariáše, pochází z období válek a rozbrojů, vedených proti Bohem vyvolenému národu Izraele ve starozákonní době. Vyjadřuje Boží příslib milosti, jako náznak budoucích věcí. Je pouhým předobrazem Kristova zákona milosti, který bude definitivně uzavřen mezi lidstvem  a Božím Synem na Golgotě. Tehdy se stane novou  duchovní skutečností, milostí samou, totiž novou smlouvou– zákonem, jímž je Kristus sám.

Ze druhého  čtení (Gal 3,26-29): Bratři! Vy všichni jste totiž Boží děti skrze víru v Krista Ježíše, vy všichni, pokřtění v Krista, oblékli jste se v Krista: už není Žid anebo Řek, už není otrok anebo člověk svobodný, už není muž anebo žena; všichni jste jeden v Kristu Ježíši. A když patříte Kristu, jste tedy Abrahámovo potomstvo a dědici podle zaslíbení.

Apoštol Pavel  v listě Galaťanům  nalézá Boží naplnění starosmluvního slibu  v Kristu jakožto hlavy  národa duchovního, kterým je  církev. Ježíš Kristus a jeho tělo je ten jediný a pravdivý společný jmenovatel, jenž sjednocuje celou bibli, obě vůle.  Nová smlouva je uzavřena s nověstvořeným, novězrozeným duchovním lidem, s Církví – s Izraelem Božím, jenž je složen jak z etnických židů tak pohanů.

Z evangelia (Lk 9,18-24 ):Když se Ježíš o samotě modlil a byli s ním jeho učedníci, otázal se jich: „Za koho mě lidé pokládají?“ Odpověděli: „Za Jana Křtitele, jiní za Eliáše a jiní myslí, že vstal jeden z dávných proroků.“ Zeptal se jich: „A za koho mě pokládáte vy?“ Petr odpověděl: „Za Božího Mesiáše!“ On jim však důrazně přikázal, aby to nikomu neříkali, a dodal, že Syn člověka bude muset mnoho trpět, že bude zavržen od starších, velekněží a učitelů Zákona, že bude zabit a třetího dne že bude vzkříšen. Všem pak řekl: „Kdo chce jít za mnou, ať zapře sám sebe, den co den bere na sebe svůj kříž a následuje mě. Neboť kdo by chtěl svůj život zachránit, ztratí ho, ale kdo svůj život pro mě ztratí, zachrání si ho.“

Apoštol Lukáš v evangeliu zaznamenal Ježíšovo přání směřované k učedníkům, aby si upřesnili význam role, kterou Kristus  zaujal ve vztahu společenství  nově vznikající církve k Bohu. Ježíš chtěl, aby si jeho učedníci uvědomili, že on sám  je prostředníkem nové smlouvy  mezi lidmi a Bohem, že je tím pravým Mesiášem, o němž  psali Mojžíš a proroci. Chtěl jim vštípit vědomí , že slíbený cíl staré smlouvy se stává skutečností a je v jeho osobě naplněn ve smlouvě nové.Že dospělá  Církev, Kristovo tělo, má nového kněze a zákonodárce, kterého poslouchá. On je nad Mojžíše i proroky. On  po svém ukřižování a vzkříšení bude sedět na královském trůnu a spolu s nimi bude panovat ve  svém království.

Odkaz  na    liturgické texty  z lekcionáře  k  bohoslužbě slova na  neděli 19.6.2022.  

1. čtení: Zach 12,10-11

Žalmy: 63,2.3-4.5-6.8-9,  odpověď: Má duše po tobě žízní, Pane, můj Bože!

2. čtení: Gal 3,26-29

Evangelium:  Lk 9,18-24

Na slovo  12. neděle v mezidobí navazuje projekt ČBK UČÍCÍ SE CÍRKEV   tématem:  165 „ VĚŘÍM V CÍRKEV “ - viz.

Zobrazeno 277×

Komentáře

Napsat komentář »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Archiv

Autor blogu Grafická šablona Nuvio