Témata k nedělní a sváteční liturgii

TI, KDO BUDOU UZNÁNI ZA HODNÉ DOSÁHNOUT ONOHO SVĚTA A VZKŘÍŠENÍ Z MRTVÝCH JSOU ROVNI ANDĚLŮM - Z BOHOSLUŽBY SLOVA – 32. NEDĚLE V MEZIDOBÍ 6.11.2022

Přihodilo se, že zajali sedm bratrů s jejich matkou. Král je dal mrskat biči a volskými řemeny, aby je přinutil jíst zakázané vepřové maso. Jeden z nich, který se stal jejich mluvčím, řekl: „Co se nás ptáš a o čem se chceš od nás poučit? Jsme odhodláni spíše zemřít než překročit božské zákony otců.“ Druhý pak v poslední chvíli řekl: „Ničemo, bereš nám přítomný život, ale král všehomíra vzkřísí nás k věčnému životu, protože umíráme za jeho zákony.“ Po něm byl týrán třetí. Když ho požádali, aby vyplázl jazyk, který mu chtěli uříznout, nebojácně vztáhl ruce na oheň a neohroženě řekl: „Dostal jsem je z nebe, ale kvůli Božím zákonům se o ně nestarám a doufám, že je znovu od něho obdržím.“ Sám král a jeho družina žasli nad duševní silou jinocha, který se vůbec nestaral o bolesti. Když zemřel, dali se do stejného mučení a týrání čtvrtého, který krátce před smrtí řekl: „Je dobré být poslán na smrt od lidí, když můžeme doufat od Boha, že znovu budeme od něho vzkříšeni. Pro tebe však vzkříšení k životu nebude!“ Z prvního čtení  (2 Mak 7,1-2.9-14).

Při čtení příběhu z knihy Makabejské slyšíme, jak místo výkřiků bolesti a utrpení týraných, zní jejich vyznání víry ve vzkříšení a ve spravedlivou odplatu. Z tohoto vyprávění, sepsaného na pozadí pronásledování Židů za vlády syrského krále ve 2. století před Kristem, se stal vzor pro pozdější skutky tisíců mučedníků, statečných šiřitelů evangelia, kteří v národech probudili odpor proti náboženskému útlaku.  

Ze  druhého čtení  (2 Sol 2,16-3,5):  Bratři! Náš Pán Ježíš Kristus i Bůh, náš Otec, který nás miloval a ve své dobrotě nám dal nepomíjející útěchu a radostnou naději – on sám ať potěší vaše srdce a utvrdí v každém dobrém činu i slovu. A tak, bratři, modlete se za nás, aby se slovo Páně dále šířilo a bylo přijímáno s úctou, jak je tomu i u vás, a abychom byli osvobozeni od lidí zvrácených a zlých, neboť věřit není dáno všem. Ale Pán je věrný: on vás bude sílit a chránit od zlého. Spoléháme na vás, že s pomocí Páně děláte a budete dělat, co vám nařizujeme. A Pán ať řídí vaše srdce k Boží lásce a k tomu, abyste byli trpěliví tak, jako byl Kristus.

Apoštol Pavel v listě Soluňanům s úlevou konstatuje, že Bůh má v Soluni společenství svatých křesťanů, které směřuje ke spáse a je věrné Kristu. On sám k  zrodu společenství posloužil jako Boží nástroj. Žehná jim, aby naděje, která ho podpírala na cestě za Pánem, i jim pomáhala vydávat svědectví Kristově pravdě.  

evangelia  (Lk 20,27-38):  K Ježíšovi přistoupilo několik saduceů, kteří tvrdí, že není vzkříšení, a otázali se ho: „Mistře, Mojžíš pro nás ustanovil: `Zemře-li někomu bratr, který měl manželku, ale byl bezdětný, ať si tu manželku vezme jeho bratr a zplodí svému bratru potomka.' Bylo tedy sedm bratrů. První se oženil a zemřel bezdětný. Ženu si vzal druhý a třetí a stejně tak všech sedm, nezanechali však děti a zemřeli. Nakonec zemřela i ta žena. Kterému z nich bude tedy ta žena náležet při vzkříšení? Vždyť ji mělo za manželku všech sedm!“ Ježíš jim řekl: „Lidé tohoto světa se žení a vdávají. Ale ti, kdo budou uznáni za hodné dosáhnout onoho světa a vzkříšení z mrtvých, nebudou se ženit ani vdávat. Už přece nemohou zemřít, jsou totiž rovni andělům a jsou syny Božími, neboť mají účast na vzkříšení. A že mrtví budou vzkříšeni, to naznačil i Mojžíš ve vyprávění o hořícím keři, když nazývá Pána `Bohem Abrahámovým, Bohem Izákovým a Bohem Jakubovým'. On přece není Bohem mrtvých, ale živých, neboť všichni žijí pro něho.“

Z Lukášova evangelia budeme číst o sporu Ježíše se saduceji. Ježíš jim  dokazuje, že na věčný život nelze přenášet pozemská měřítka. Podobně jako člověk vstupuje do tohoto světa zrozením, vstoupí do onoho světa vzkříšením. Smrt neznamená konec vztahu k Bohu. Věrní křesťané si mohou být jisti, že je Bůh probudí k novému životu, k věčnému společenství  mezi sebou a Bohem. Naděje na vzkříšení se přitom neomezuje  jen na mučedníky, ale týká se všech, kteří jsou věrní Kristu. 

Odkaz  na  liturgické  texty  z lekcionáře  k  bohoslužbě  slova   na neděli 6.11.2022.

1. čtení: 2 Mak 7,1-2.9-14

Žalmy: Žl 17,1.5-6.8+15,  odpověď: Až procitnu, Hospodine, nasytím se pohledem na tebe.

2. čtení: 2 Sol 2,16-3,5

Evangelium: Lk 20,27-38

Na  slovo bohoslužby   32. neděle v mezidobí přímo navazuje projekt ČBK UČÍCÍ SE CÍRKEV   tématem 192:   „VYDAT SVĚDECTVÍ PRAVDĚ“ – viz

Zobrazeno 209×

Komentáře

Napsat komentář »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Archiv

Autor blogu Grafická šablona Nuvio