Témata k nedělní a sváteční liturgii

OBŘAD KŘTU - TÉMA 205 „UČÍCÍ SE CÍRKEV“ – SVÁTEK KŘTU PÁNĚ NEDĚLE 8.1.2023

7. 1. 2023 20:53

Křest je prvotní vstupní branou pro uvedení do křesťanského života. Od apoštolských dob při slavení této svátosti církev postupovala rozličnými způsoby. Současný obřad slavení svátosti křtu v katolické církvi je popsán v jejím katechismu (KKC). Jestliže věřící pozorně sledují gesta, slova a úkony tohoto obřadu, jsou zasvěcováni do bohatství svátosti, které v každém nově pokřtěném působí. Po úvodních úkonech průběhu slavení křtu podstoupí křtěná osoba podstatný obřad svátosti a to trojím ponořením do vody, nebo politím křestní vody na hlavu, zatímco se pronáší vzývání Otce, Syna a Ducha svatého. Pak je novokřtěnec pomazán vonným olejem - křižmem, symbolizujícím Boží milost, která na něj při křtu spočinula. Očištěný novokřtěnec pak spěje ke znovuzrození a ospravedlnění působením Ducha svatého.

Pokřtěný se „oblékl v Krista“ (srov. Gal 3,27). Jeho šat je v barvě bílé. Symbolizuje  světlo, čistotu, dokonalost - všechno to, co se popisuje jako účinky křtu. Spojení s Kristem světlem světa, odpuštění všech hříchů, získání nevinnosti před Bohem a statut Božího dítěte. Křest je vrchol, ale i pramen, ze kterého pokřtěný čerpá. Obsahuje  v sobě vše ke spáse a otevírá nebe. V  noci o vigílii Zmrtvýchvstání Páně - na Bílou sobotu - si nově pokřtění oblékají bílá „svatební“ roucha. Již ve Starém zákoně nacházíme symboliku bílé barvy jako barvy radosti. Daniel ve svém podivuhodném vidění spatřil Boha v bílém: "Jeho oblek byl bílý jako sníh, vlasy jeho hlavy jako čistá vlna, jeho stolec - plameny ohně, jeho kola - hořící oheň." (Dan 7,9). I v Novém Zákoně na hoře proměnění září Ježíšova tvář i Ježíšův oděv. Čteme: "Ježíš byl proměněn před jejich očima; jeho tvář zářila jako slunce a jeho šat byl oslnivě bílý" (Mt 17.2). Světlo ze zapálené  křestní svíce chápeme jako symbol Krista. On je tím pravým světlem. Září jako slunce a vstupuje  do našeho života jako mocný dar, který má prozářit celý náš život. Nezbytnou součástí závěrečného obřadu je modlitba Páně. Slavnostní požehnání matce a ostatním slavení křtu uzavírá.

Křest je svátostí víry. Víra, která se požaduje pro křest, není ještě dokonalá a zralá. Je to jen počátek, který se musí rozvíjet. Musí po křtu růst, jak u dětí, tak u dospělých. Dosavadní příprava na křest přivádí novokřtěnce jen na práh nového života. Aby se mohla křestní milost rozvíjet, je důležitá pomoc rodičů. Dříve rodiče při křtu často ani nebyli a dali se zastupovat kmotry. Nyní se v novém obřadu přímo s jejich účastí počítá. Je to ovšem také úkol kmotra či kmotry. I oni mají být dobrými věřícími, schopnými a ochotnými být oporou nově pokřtěnému na jeho cestě křesťanského života.

Prvky obřadu křtu a jejich symbolika se vyznačují jednoduchostí, jsou stručné a srozumitelné. Jsou přizpůsobeny chápavosti věřících a zpravidla nepotřebují mnoho vysvětlení.  Křest více než každá jiná svátost zasahuje hluboko do lidského života. Snímá dědičnou vinu, působí odpuštění hříchů, činí z nás děti Boží, bratry nebo sestry Ježíše Krista, členy církve. Křest je Boží vklad do nás. Musíme mu však přidat svou odpověď života z víry. Je to na jedné straně Boží dar, ale na druhé straně úkol. Dospělí katechumeni se na křest připravují a dále víru rozvíjejí. Rodičům přináší křest radost, ale také povinnost, že mají udělat vše pro to, aby se z pokřtěného dítěte mohl vyvinout zralý a dospělý křesťan. 

Matonick.

Zobrazeno 168×

Komentáře

Napsat komentář »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Archiv

Autor blogu Grafická šablona Nuvio