Mesiáš hraje klíčovou roli v záměru našeho Stvořitele, má totiž přinést požehnání a spásu všem národům země. Mesiášova úloha je tak důležitá, že jeho příchod a jeho život jsou ústřední myšlenkou biblických proroctví. Mesiáš je Božím nástrojem, který zvrátí veškeré nešťastné důsledky pádu Adama a Evy a zároveň přinese lidstvu požehnání. Stav, v němž se lidstvo nachází nyní, má však k požehnání daleko. Lidský rod se utápí v beznaději a zoufalství. Mnoho Židů dodnes očekává, že Mesiáš teprve přijde a že „napraví křivdy a porazí nepřátele národa“. Nicméně Bible říká, že Mesiáš již přišel. Co je o tom v Bibli psáno? V průběhu dlouhé doby popsali bibličtí proroci podmínky, které bude muset Mesiáš splňovat, aby mohl být bez nejmenších pochybností rozpoznán. Během staletí proroci doplňovali další a další podrobnosti, a tak obraz Mesiáše dostával stále konkrétnější obrysy. Různí pisatelé v různých stoletích, dávno před tím, než přišel Ježíš, složili tento úžasný obraz jeho života a díla. Bible předpověděla podrobnosti ohledně Mesiášova příchodu, dobu a místo narození, charakteru jeho služby, moc, utrpení, které mu způsobí druzí, a také toho, jakou smrtí zemře. Tato spolehlivá proroctví rovněž předpověděla jeho vzkříšení, to, že bude vyvýšen po Boží pravici, a konečně požehnání, které v budoucnosti přinese vláda jeho Království. Tímto způsobem biblická proroctví vytvořila jedinečnou šablonu, kterou můžeme přirovnat k otisku prstu a které může odpovídat jen jediná osoba – Ježíš Kristus. Tento „zázrak“ začal v první biblické knize. Pisatel 1. Mojžíšovy uvedl kromě prvního biblického proroctví, které naznačilo Mesiášovu úlohu (Gen 3,15), také to, že Mesiáš se narodí v linii potomků Abrahama (srov. Gen 22,15-18). Dalším klíčem bylo, že Mesiáš bude z kmene Juda (Gen 49,10) a že bude ještě významnější mluvčí a zdatnější osvoboditel než sám Mojžíš (Ex 18,18-19).Za života krále Davida bylo v dalším proroctví zjeveno to, že Mesiáš bude dědicem Davidova trůnu a že jeho Království bude pevně založeno na neurčitý čas (2 Sam 7,11-16). Bezprostřední smysl tohoto výroku nebyl mesiánský: výrok nesliboval Davidovi privilegovaného nástupce, který by zřídil definitivní Boží království v obnoveném světě, nýbrž jednoduše nástupce bezprostředního, který pak zase bude mít své nástupce. Každý z královských potomků byl Hospodinovým pomazaným (hebrejsky mášiach), neboť králové byli posvěcováni pomazáním olejem, ale žádný z nich ovšem nebyl Mesiášem. Výrok dal podnět k dalším proroctvím, která slibovala především zachování dynastie jako důkaz Boží věrnosti jeho lidu (Iz 7,14) a načrtávala stále zřetelněji obraz ideálního krále, který založí království Boží (Iz 9,1-6; Iz 11,1-9; Jer 23,5-6; Ez 34,23-24; Mich 5,1-5; Zach 9,9-10).V knize Micheáš bylo odhaleno, že Mesiáš se narodí v Betlémě, městě Davidově (Mich 5,1). Izajáš předpověděl, že se narodí panně (Iz 7,14). Prorok Malachiáš předpověděl, že jeho jistý příchod bude ohlášen (Mal 3,12).Další podrobnost, která slouží k rozpoznání Mesiáše, se objevuje v knize Daniel! Podle některých zde bylo určeno přesné datum, kdy se má Mesiáš objevit.
Pro křesťanské obce prvního Nový zákon jasně poznává v Ježíši z Nazareta slíbeného Mesiáše, kterého Izrael (spolu s celým lidstvem) očekával (Mk 1,1-17; Lk 1,32-33). Odtud pramení snaha evangelistů zdůraznit jeho davidovský původ i skutečnost, že svého královského předka převyšuje, protože ten ho nazývá svým „Pánem“ (Mk 12,35-37). Na světové scéně se Ježíš objevil roku 29 n. l.( Lk 3,1-2). Přesně v tomto roce přišel Ježíš za Janem Křtitelem a byl pokřtěn ve vodě. Tehdy byl Duchem svatým pomazán za Mesiáše. Jan, který byl oním předpověděným předchůdcem podobným Eliášovi, později představil Ježíše učedníkům a nazval ho „Boží Beránek, který snímá hřích světa“ (Jan 1,29; Lk 1,13-17; Lk 3,21-23).
Na závěr: Proroci Starého zákona v mnoha případech příchod Mesiáše spolehlivě předpověděli. Podle Nového zákona Ježíš z Nazareta ve své osobě jejich předpovědi a přísliby Boží naplňuje, zvláště pak zjevuje svým velikonočním tajemstvím, že je zajisté Davidův syn, ale také trpící Služebník, Syn člověka, a dokonce věčný Syn Boží. Že je skutečně tím dlouho očekávaným Mesiášem, v němž získává spása lidstva nový rozměr. (Vypracováno s pomocí dokumentu PBK: Židovský národ a jeho svatá Písma v křesťanské bibli - čl.62).
Matonick.
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.