Zaraduje se vyprahlá step, zajásá a vykvete poušť. Jak narcis bujně vykvete, zajásá, zaplesá, zavýská. Bude obdařena nádherou Libanonu, krásou Karmelu a Šaronu. Můj národ uvidí slávu Hospodina, vznešenost našeho Boha. Posilněte skleslé ruce, ochablá kolena upevněte! Malomyslným řekněte: Vzmužte se, nebojte se! Hle, Bůh váš přináší odvetu, odplatu božskou! On sám přijde a spasí vás! Tehdy se otevřou oči slepých, odemknou se uši hluchých. Tu poskočí chromý jak jelen a zaplesá jazyk němého. Vrátí se ti, které vykoupil Hospodin, s jásotem přijdou na Sión, věčné veselí bude jim věnčit hlavy, dojdou radosti a veselí, prchne starost a vzdychání.
Z prvního čtení (Iz 35,1-6a.10).
Při očekávání blížícího se příchodu Vykupitele a „zlaté doby lidstva“ přinášeli ve starověku bibličtí proroci do postojů různých náboženských uskupení výraznou změnu. Podle nich má přijít přislíbené vysvobození na konci věků. Svůj obraz proměny staré země v nový ráj nám dnes předkládá prorok Izaiáš. My, křesťané na jeho představy plni naděje a víry, na druhý příchod Ježíše Krista s radostí navazujeme.
Ze druhého čtení (Jak 5,7-10): Bratři, vydržte všechno trpělivě až do té doby, kdy přijde Pán. Podívejte se na rolníka, jak čeká na drahocennou úrodu! Čeká na ni trpělivě, až přijde podzimní a jarní déšť. Vydržte i vy trpělivě a posilněte své srdce, neboť příchod Páně je blízko. Nestýskejte si, bratři, jeden na druhého, abyste nebyli souzeni. Hle, soudce už stojí přede dveřmi! Vezměte si, bratři, za vzor v utrpení a trpělivosti proroky, kteří mluvili jménem Páně.
Dnešní úryvek z listu svatého Jakuba je příkladem kvality křesťanské moudrosti, ovlivněné židovskou tradicí a Ježíšovým učením. Všechno, o čem Jakub píše, čteme s přesvědčením o blížícím se Pánově příchodu. Autor nám nabízí motivy jak smysluplně prosytit náš duchovní život ve světle příprav na setkání s Pánem.
Z evangelia (Mt 11,2-11 ):Jan Křtitel slyšel ve vězení o Kristových činech. Poslal tedy k němu své učedníky s dotazem: "Ty jsi ten, který má přijít, anebo máme čekat jiného?" Ježíš jim odpověděl: "Jděte a oznamte Janovi, co slyšíte a vidíte: slepí vidí, chromí chodí, malomocní jsou očišťováni, hluší slyší, mrtví vstávají, chudým se hlásá radostná zvěst. A blahoslavený, kdo se nepohorší nade mnou." Když odcházeli, začal Ježíš mluvit k zástupům o Janovi: "Co jste vyšli na poušť vidět? Snad rákos zmítaný větrem? Nebo co jste vyšli vidět? Člověka oblečeného do jemných šatů? Ti, kdo nosí jemné šaty, jsou (přece) v královských palácích. Proč jste tedy vyšli? Vidět proroka? Ano, říkám vám, víc než proroka. To je ten, o němž je psáno: 'Já posílám svého posla před tvou tváří, aby připravil cestu před tebou.' Amen, pravím vám: Mezi těmi, kdo se narodili ze ženy, nepovstal nikdo větší než Jan Křtitel. Ale i ten nejmenší v nebeském království je větší než on."
Vyprávění o pochybnostech ve víře uvězněného Jana Křtitele v Ježíše jako Mesiáše zaznamenali evangelisté Matouš, Marek i Lukáš, a dějepisec Josephus Flavius, kteří na pozadí historického příběhu o nemravném vztahu krále Heroda Antipa a jeho švagrové Herodiady, vystrojili událostem přesný časový i zeměpisný rámec. Jan hledá v rozpacích u Ježíše pravdu o Mesiáši a Ježíš ho v jeho víře nikdy nepřestává posilovat.
Odkaz na liturgické texty z lekcionáře k bohoslužbě slova na neděli 11.12.2022:
1. čtení: Iz 35,1-6a.10
Žalmy: Žl 146,6c-7.8-9a.9bc-10, odpověď: Přijď, Pane, a spas nás!
2. čtení: Jak 5,7-10
Evangelium: Mt 11,2-11
Na dnešní slavnost přímo navazuje projekt ČBK UČÍCÍ SE CÍRKEV tématem 199: „OTÁZKY VE VÍŘE: JAN KŘTITEL V ROZPACÍCH " – viz
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.