Kvůli Jeruzalému neutichnu, dokud jeho spravedlnost nevzejde jak světlo, dokud se jeho spása nerozhoří jak pochodeň. Tu národy uvidí tvou spravedlnost a všichni králové tvou slávu. Obdaří tě novým jménem, které určí Hospodinova ústa. Budeš nádhernou korunou v Hospodinově ruce, královskou čelenkou v dlani svého Boha. Nebudeš se již nazývat "Opuštěná" a tvá země "Osamělá". Tvým jménem bude "Mé zalíbení je v ní" a jméno tvé země "V manželství daná", neboť si v tobě zalíbil Hospodin a tvá země dostane muže. Jako se jinoch snoubí s pannou, tak se s tebou zasnoubí tvoji synové. Jako se raduje z nevěsty ženich, tak se tvůj Bůh zaraduje z tebe.( Iz 62 ) – Z prvního čtení . Dnešní úryvky čtení z Písma jsou autory vybrány k tématu Učící se církve, nazvaném „Příprava na manželství. Vhodně jej předcházejí svátostným pojetím projevu vzájemné Boží a lidské lásky. Ta je i ústředním motivem nezbytné přípravy křesťanů všech dob na manželství.Text z knihy proroka Izaiáše hlásá útěchu a naději, že Hospodin lid naplní milostí a na znamení své přítomnosti, bude lidu bezprostředně prokazovat trvalou věrnost Boží lásky tak, jako věnuje milující ženich své milované snoubence.
Ze druhého čteni: Dary jsou sice rozmanité, ale je pouze jeden Duch. A jsou rozličné služby, ale je pouze jeden Pán. A jsou různé mimořádné síly, ale je pouze jeden Bůh. On to všechno ve všech působí. Ty projevy Ducha však jsou dány každému k tomu, aby mohl být užitečný. (1 Kor 12)
Apoštol Pavel učí církev, aby si byla neustále vědoma, že Kristus stále obdarovává svůj lid rozličnými dary, které jako svátosti uděluje Duch svatý. V pozadí mnohotvárnosti jeho darů vždy stojí láska. Jeden ze sedmi darů Ježíše Krista církvi je svátost manželství. Svátostí je člověk uváděn, obnovován, upevňován ve svém vztahu k Bohu, nebo pro určité životní poslání. Svátostí manželství je člověk vybavován k manželské a rodičovské lásce hlubokou láskou Kristovou.
Z evangelia : Byla svatba v galilejské Káně a byla tam Ježíšova matka. Na tu svatbu byl pozván také Ježíš a jeho učedníci. Došlo víno, a proto řekla matka Ježíšovi: "Už nemají víno."… To byl v galilejské Káně počátek znamení, která Ježíš učinil; tím zjevil svou slávu, a jeho učedníci v něj uvěřili. ( Jan 2 ).
Janovo evangelium zaznamenává skutek, který učinil Ježíš v Káně, jako zjevení Mesiášovo. Na prahu své veřejné činnosti zde během svatební hostiny Ježíš koná svůj první zázrak. Církev v tom vidí potvrzení faktu, že manželství je dobré. Kristus, ženich, přítomný mezi svými, je zdrojem veškeré síly, takže křesťanští manželé a rodina nejsou ani osamělí, ani opuštění. Apoštol Matouš k tomu dodává: „Mohou hosté na svatbě truchlit, dokud je ženich s nimi?“
Ke všem čtením jsou komentáře a liturgické texty směrovány k dnešnímu tématu 140- UČÍCÍ SE CÍRKEV:„PŘÍPRAVA NA MANŽELSTVÍ“ .
Odkaz na kompletní liturgické texty z lekcionáře k bohoslužbě slova na neděli 16.1.2022. (Níže uveden jen základní přehled).
1. čtení: Izaiáš 62,1-5
Žalmy: 96,1-2a.2b-3.7-8a.9-10ac, odpověď: Vypravujte mezi všemi národy o Hospodinových divech
2. čtení: 1 Korinťanům 12,4-11
Evangelium: Jan 2,1-12
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.